2017 is onderweg. Waar moeten we op gaan letten? Wat zijn de trends? Forbes deed een aantal voorspellingen en dit zijn de meest belangrijke:

  1. Persoonlijk
    Marketingacties moeten steeds meer gepersonaliseerd worden. Dit doe je door gebruik te maken van de data die je hebt over je potentiele klanten. Veel data is er al, maar organisaties weten nog niet goed wat ze er mee moeten en hoe. Dit is op de korte termijn dus absoluut een investering waard.
  2. Video
    Waar eerder meer beeldgebruik voldoende was, zoals infographics, achter-de-schermen-foto’s, zijn in 2017 video’s het onderscheidende middel. En ook deze kun je weer personaliseren. Deze trend speelt perfect in op de snelle manier waarop informatie geconsumeerd word. Hopelijk word het ook snel mogelijk om video in mailings af te spelen.
  3. Een goede social media strategie
    Ja, social media blijft op de agenda staan. Als het niet allang tijd was om het goed in te zetten, wordt het nu toch echt tijd dat we het allemaal slimmer gaan inzetten. Er moet echt een strategie achter liggen en het moet persoonlijk en social worden. Je moet hier interacteren met je doelgroep en een manier bedenken om ze persoonlijk te benaderen.
  4. Chatbots en AI
    Chatbots en Artificial Intelligence wordt in 2017 groter. Zo stelt Forbes: ‘Asking locals for advice on where to eat is good, but they don’t know whether you like spicy food or have a gluten intolerance. Imagine a chatbot who knows your likes, dislikes, and needs and can guide you on where to eat, how to travel, or where to shop.’ Het voelt nog als een ver-van-mijn-bed-show, maar wij geloven wel dat het dichterbij komt. Met alle data die aanwezig is, kan marketing da arniet alleen gebruik van maken om beter te targetten, maar ook consumenten kunnen in het dagelijks leven een persoonlijke chatbot inzetten.
  5. Real time -> right time
    In 2017 gaan we van Real-time marketing, naar right-time marketing. Campagnes klaarzetten voor volgende week om 07:45, of inhaken, om het inhaken, is verleden tijd. Je moet laten zijn dat je relevant bent en up-to-date. Dat doe je door goed na te denken hoe je relevant kunt inhaken op de actualiteit.