De inzet van affiliate marketing kan bijdragen aan je marketing en communicatiedoelstellingen. Je hebt erover gehoord en je wil ermee aan de slag. Alleen wat is het en hoe pak je dit aan?

Affiliate marketing

Affiliate marketing, ook wel een partnerprogramma, is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads. Met andere woorden, dit marketing kanaal houdt in dat je advertenties van andere bedrijven op je website plaatst. Zodra er iemand klikt op deze advertenties, en op de website van de adverteerder een product of dienst aanschaft, verdien je hierover een commissie. Simpel gezegd is het dus het promoten van andermans producten of diensten op jouw website in ruil voor geld. Dit kan natuurlijk ook andersom; jij plaatst advertenties over jouw producten en services op een website van iemand anders en betaald de ander daarvoor.

Netwerken

Een affiliate-programma start je vaak op een affiliate-netwerk. Zanox, Daisycon en TradeDoubler zijn de grootste netwerken in Nederland. Deze netwerken onderzoeken waar de bezoekers vandaan komen en welk gedrag tot stand komt. Daarnaast zorgt het ook voor de uitbetaling van de affiliates.

Elk netwerk heeft zijn eigen focus, zo focust het ene netwerk op de internationale markt en de andere op de Nederlandse markt. Ook kan de focus liggen op de gehele consumentenmarkt terwijl andere netwerken focussen op bepaalde segmenten.

Performance-based

Een affiliate-netwerk werkt grotendeels performance-based. Dat wil zeggen dat er alleen een betaling plaats vindt als er een verkoop of lead plaats vindt. Wanneer dit gebeurt wordt er een marge berekend over de affiliate-vergoeding. Zo ontvangt een affiliate een commissie over de aangebrachte lead of verkoop. Over deze commissie berekent het netwerk haar opslag. De hoogte van deze opslag verschilt per netwerk, per adverteerder en per branche.

Commisie mogelijkheden

Er zijn verschillende commissiemogelijkheden:

  • Cost per Mille (CPM): Je betaalt per 1000 impressies op de website van de affiliate. Deze methode is vooral geschikt voor branding en naamsbekendheid.
  • Cost per Click (CPC): Je betaalt voor elke bezoeker die door een affiliate is geleverd. Deze methode is geschikt voor traffic naar je website.
  • Cost per Lead (CPL): Je betaalt voor elke lead die door de affiliate is geleverd.
  • Cost per Sale (CPS): Je betaald voor elke verkoop die de affiliate oplevert. Deze methode is geschikt wanneer je je aantal verkopen wilt vergroten.

Concreet stappenplan

Al met kan affiliate marketing een goede optie zijn voor jouw bedrijf. Dit gaat echter niet zonder concreet stappenplan. Hieronder een stappenplan zodat je direct aan de slag kunt!

  • Voordat je een affiliate campagne start, bepaal je de campagne instellingen. Deze zijn onder andere afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken;
  • Kies een affiliate netwerk die past bij jouw bedrijf;
  • Lever promotiemateriaal, zoals banners, emailtemplates en tekstlinks, aan het netwerk;
  • Website eigenaren nemen dit materiaal over om zo jouw website of product te promoten;
  • Via deze promoties stuurt de website eigenaar de bezoekers naar jouw website;
  • Bezoekers doen transacties op jouw website;
  • De website eigenaar krijgt een commissie per transactie;
  • Het netwerk ontvangt hierover een opslag.

Wanneer gaat jouw campagne live?

Bronnen

Cramer, S. (2012, April). Direct van start met affiliate marketing. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/direct-van-start-met-affiliate-marketing

Dekkers, M. (2016, Juli 14). Dit is het geheim van succesvolle affiliate marketing. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-het-geheim-van-succesvolle-affiliate-marketing

Wolters, T. (2016, Februari 16). Affiliate marketing: wat zijn de kosten en wat levert het op? Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/02/16/affiliate-marketing-wat-zijn-de-kosten-en-wat-levert-het-op/