In meerdere artikelen is er gesproken over de alignment van marketing en sales. Op papier klinkt en lijkt dit makkelijker dan gedaan. In de praktijk blijkt het lastiger dan gedacht. Laten we eerlijk zijn, in veel bedrijven vinden de sales en marketing elkaar niet echt aardig. Daarom concrete stappen naar een betere sales en marketing alignment in de praktijk. Uiteindelijk zal je leren hoe je de loop tussen marketing en sales kunt sluiten zodat er continue verbetering van je processen zal plaatsvinden die resulteren in hogere inkomsten en een gelukkigere organisatie.

Ontwikkel plannen

Om echte alignment tussen marketing en sales te realiseren is het belangrijk om elkaar op regelmatige basis te spreken. Een wekelijkse of maandelijkse meeting is een mooi initiatief om met elkaar in gesprek te blijven, plannen te ontwikkelen en werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Dit zal zorgen voor een stuk verbintenis vanuit beide afdelingen en zal uiteindelijke resulteren in een gemeenschappelijke visie. Als gevolg van de toenemende betrokkenheid, kwaliteit van de samenwerking en het groeiende vertrouwen richting elkaar zal ook het bedrijfsresultaat positief worden beïnvloedt.

Spreek dezelfde taal

Er kan onder aan de streep betere resultaten worden behaald wanneer je dezelfde taal spreekt. Daarnaast leidt het tot het beter voorzien van de klant in zijn behoefte. Een duidelijke win- win situatie.

Ontwikkel content

Brainstorm samen. Schrijf relevante content om dit vervolgens online te delen met je doelgroep. Wanneer je tijdens het schrijven van de content overlegt met de andere afdelingen, zal je zien dat het steeds meer gaat leven en de content steeds beter wordt.

Creëer gezamenlijke doelstellingen

Nu is het tijd om de alignment op het gebied van doelstellingen in de praktijk te brengen. De meest onderschatte stap is het uitspreken van de verwachtingen voor komend jaar. Bespreek wie wat gaat doen en maak afspraken over hoe het doel te bereiken. Houd dit het gehele jaar bespreekbaar en stuur bij waar nodig.

Zit met elkaar

Nadat je het uitgesproken wat de verwachtingen zijn, creëer je vervolgens een structuur zodat iedereen precies weet wat er van hem of haar verlangt wordt. Maak tussendoor ook zeker tijd voor elkaar en laat eventuele irritaties niet te lang door pruttelen. Het is heel erg van belang om oneindigheden uit te spreken, te verbeteren. Op deze manier kan je het beste doorgaan.

Maak gebruik van tools

Stem systemen op elkaar af. Zorg dat beide afdelingen werken met dezelfde software en dat ook de manier van gebruiken bekend is. Daarnaast is het gezamenlijke gebruik van het marketing automation platform een goede optie. Dit systeem heeft namelijk al vele goed op weggeholpen.

Verbind de afdelingen

Wanneer hier behoefte aan is, kies dan voor verbindingsfactor tussen marketing en sales. Dit zorgt voor een betere consistentie in de lead opvolging. Door deze consistentie zal er sprake zijn van een snelle reactietijd en een toename van goede invoer van data. De goede, snelle en consequente opvolging in combinatie met het goed gebruiken van de beschikbare tools zal ervoor zorgen dat er betere analytische mogelijkheden en rapportages zijn.

Bronnen

Geurtsen, D., & Pasma, T. (2016). Marketing & Sales Alignment. One 4 Marketing.

Salesmarketeer BV. 7 concrete stappen richting sales en marketing alignment. Woerden: Salesmarketeer BV.