Marketing automation maakt het mogelijk om fasen in het marketingproces of zelfs hele processen te automatiseren. Steeds meer bedrijven maken daarom gebruik van marketing automation. Door menig marketeer wordt zelfs gezegd dat wanneer je de toekomst van marketing automation negeert en het nalaat om je digitale strategie te professionaliseren naar dit moment, je je moet voorbereiden op een moeilijke tijd. Hierbij vier redenen die deze verklaring ondersteunen:

Populariteit

Het analyseren van de gegevens van Google Trends maakt duidelijk dat de interesse in Marketing Automation in een extreem snel tempo toeneemt. In de afgelopen twee jaar is de populariteit verdubbeld. Daarnaast wordt er verwacht dat de wereldwijde markt voor Marketing Automation-software in 2019 een waarde van 5,5 miljard dollar zal bedragen. Ondanks de toename weet niet iedereen waar marketing automation precies bij helpt. Vele B2B-marketeers zeggen het systeem toe te passen om leads te genereren. Daarnaast doet het mooie systeem veel meer. Verdiep je dus goed in de term voordat je hieraan begint.

Verhoging van de effectiviteit en het belang van digitale kanalen

De belangrijkste doelstellingen voor de digitale strategie van vele bedrijven zijn meer leads te genereren en omzet te verhogen. Volgens een onderzoek zien bijna 40% van deze bedrijven lead generatie en “revenue increase” door de digitale kanalen als een belangrijke succesbarrière. Marketing automation helpt bij het verhogen van de effectiviteit en het belang van deze kanalen. Prioritaire doelen zullen hierbij wel nodig zijn om een effectieve digitale marketingstrategie te kunnen creëren.

Digitale kennis

In eerdere artikelen is al vaker aangegeven dat het belangrijk is om niet te makkelijk te denken over marketing automation. Toch raken veel marketeers gedesillusioneerd over de technologie wanneer ze aan marketing automation beginnen. Dit omdat het niet brengt wat ze er van verwachten of ze kunnen niet de juiste toepassing vinden. De software bevat echter zoveel functionaliteiten dat ermee werken tijdrovend en complex wordt. Gebrek aan digitale kennis kan dus fataal zijn.

Technologie en strategie zullen samenkomen

Naast het hoofddoel van de strategie van marketing automation, een verhoogde marketing return-on-investment, zien marketeers het meten van prestaties de meest kritische uitdaging is. Dit lijkt moeilijker dan dat het is. Marketing automation kan helpen met bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek. Op basis van de uitkomsten, speel je in op de wensen van de klant en houd je je klanten tevreden. De technologie kan je dus aanpassen op jouw strategie en vice versa.

Verdiep je!

Al met al is het dus van belang om mee te gaan met de tijd en je te verdiepen in het marketing automation systeem, wat het kan en hoe het jouw bedrijf kan helpen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, twijfel niet en neem contact met ons op!

Bronnen

Janus, D. (2017, Juli 31). 5 Trends in Marketing Automation to be aware of. Opgehaald van Digital Doughnut: https://www.digitaldoughnut.com/articles/2017/july/5-trends-in-marketing-automation-to-be-aware-of

van den Berg, M. (2017, Juli 10). B2B-marketingtrends: focussen op én worstelen met marketing automation. Opgehaald van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/b2b-marketingtrends-focussen-op-en-worstelen-met-marketing-automation

van Manen, T. (2017, Augustus 15). De staat van marketing automation in b2b. Opgehaald van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-staat-van-marketing-automation-in-b2b