Het binnen halen van nieuwe klanten is erg belangrijk. Leadgeneratie door middel van marketing automation kan hier bij helpen. Echter is het ook belangrijk om met bestaande klanten bezig te zijn. Veel marketeers weten niet dat de marketing automation software ook kan worden ingezet voor de bestaande klanten. En wanneer marketeers dit wel weten, wordt er te weinig gebruik van gemaakt. Dit is zonde.

Communicatie tool

Marketing automation kan voor veel doeleinden worden ingezet. Wanneer het gaat om bestaande klanten en jouw relatie met hen, kan marketing automation vooral worden ingezet als communicatie tool. Onderstaande tips helpen hierbij.

Ondersteun nieuwe klanten

De eerste 30 tot 60 dagen zijn cruciaal voor nieuwe klanten. In deze periode leren ze jou en jouw bedrijf beter kennen. Het is dan ook van belang dat je je klanten blijft ondersteunen. Start met een introductie, geef instructies of biedt trainingen over je product of dienst aan. Dit kan ingesteld worden via de marketing automation software.

Meten is weten

Meten van klanttevredenheid is én blijft enorm belangrijk. Marketing automation kan helpen met bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek. Op basis van de uitkomsten, speel je in op de wensen van de klant en houd je je klanten tevreden.

Daarnaast krijg je nieuwe opdrachten van bestaande klanten waarschijnlijk een stuk makkelijker binnen dan een opdracht van een nieuwe klant. Het is daarom verstandig om je marketinguitingen aan te passen per klantengroep. Op basis van data, geeft marketing automation een beeld waar je bestaande klanten blij van worden. Gebaseerd op de data kan je campagnes slim inregelen en de juiste content klaar zetten.

Verleng

Dit is natuurlijk afhankelijk van je dienstverlening, maar wanneer je contracten afsluit met klanten, is het goed om na te denken over een campagne met als doel het verlengen van de contracten. In een marketing automation systeem kan gemakkelijk een e-mailtje worden klaargezet, die een aantal weken voordat het contract afloopt, naar de klant wordt gestuurd. Zo geef je een goed en georganiseerd beeld.

Persoonlijk

Last but zeker not least. Maak je marketinguitingen via marketing automation persoonlijk. Op deze manier blijf je interessant voor je bestaande klanten en verhoog je de kans dat ze opnieuw gebruik zullen maken van jouw producten en/of diensten.

Bronnen

Iyoob, J. (2016, December 28). Enhanced Customer Satisfaction Rates Due to Marketing Automation. Retrieved from CXOUSA: https://www.cxousa.com/2016/12/28/enhanced-customer-satisfaction-rates-due-marketing-automation/

Wink, A. (2014, Mei 15). Haal het beste uit je Marketing Automation systeem. Retrieved from Stan & Stacy: http://stanandstacy.com/haal-het-beste-uit-je-marketing-automation-systeem/