De klant kiest steeds vaker zelf voor het product dat of de dienst die hij kopen wilt. Intermediars vallen weg. Het internet en daarmee social media en reviewwebsites geven de klant al heel veel informatie. De klant weet precies welk product hij wilt en wilt hierbij niet van intermediairs afhankelijk zijn. ‘Death to the salesman’ wordt weleens geroepen. Dat vinden wij te negatief klinken. Wel, is het zo dat de oude werkwijze dood is en sales een reboot moet krijgen. Wat betekent dit voor sales?

Op korte termijn komen marketing en sales sowieso dichter bijelkaar te liggen. Zoals wij in het artikel ‘Hoe sluit je een gezamenlijk service level agreement (sla)’ al eens uit hebben gelegd. Op de lange termijn gaat sales een nieuwe rol vervullen. Van verkoper naar adviseur.

Doei verkoper!

Waar je eerder als koper afhankelijk was van intermediairs, tussenpartijen. Koop je nu steeds vaker direct bij de producent of dienstleverancier. Je hebt je al goed georiënteerd op het aanbod en je weet precies wat je wilt hebben. De klant laat zich niet foppen en heeft geen behoefte meer aan een verkoper.

Hallo adviseur!

Op het moment dat de klant actief jouw organisatie opzoekt, komt sales pas om de hoek kijken. De klant heeft gekozen voor een product/ dienst bij jouw bedrijf. Uiteraard heeft hij nog steeds vragen over de mogelijkheden van het desbetreffende product of de dienst binnen zijn organisatie. Sales neemt de klant bij de hand en zoekt naar de beste oplossing voor de klant die jouw organisatie kan bieden.

Sales is binnen 10 jaar een verouderd woord. Puur verkopen is verleden tijd. De inhoud van de functies sales, marketing en service veranderen sterk en zullen een nieuw begrip worden in de toekomst.