Closed loop marketing is een term die steeds vaker voorbij komt. Het maakt de bijdrage per marketing instrument en kanaal inzichtelijk door de individuele bijdrage door het bereiken van commerciële doeleinden te bepalen. Closed loop marketing gaat uit van het gebruik van data over klantgedrag bij het verfijnen van marketing campagnes en het aantoonbaar verbeteren van de sales performance. Simpel gezegd maakt de samenwerking tussen marketing en sales de cirkel of cyclus rond. Dit gebeurt door het gebruik maken van inzichten en data die wordt verkregen vanuit analyses.

Afstemming

De bedoeling van closed loop marketing is dat de marketing afdeling aan de sales afdeling rapporteert over leads die zover zijn om benadert te worden. De sales afdeling rapporteert dan over verkregen leads aan de marketing afdeling. Closed loop marketing stelt je in staat om afstemming tussen sales en marketing te bereiken en de activiteiten tussen de twee afdelingen te definiëren.

Aan de slag

Wanneer je aan de slag gaat met closed loop marketing koppel je allereerst jouw CRM systeem aan je marketing analytics software, zodat je door middel van inzichten vanuit analyses de beste content kunt creëren voor jouw (potentiele) klanten. Andere voordelen van de integratie tussen uw marketingsoftware en CRM-oplossingen zijn de mogelijkheid om lead scoring systemen, lead nurturing campagnes en gemeenschappelijke doelstelling te implementeren.

Belangrijk voor het proces is het opdelen van data. De data wordt dan opgedeeld in verschillende stappen. In deze verschillende stappen spelen de klantenreis, het marketingteam en het salesteam ieder een belangrijke rol.

Arriveren

Stap 1: Een bezoeker arriveert op jouw website. Dit is het beginpunt van de cirkel. Het is cruciaal om de bezoeker verder te laten gaan in het proces. Dit doe je onder andere door ervoor te zorgen dat de bezoeker gebruik maakt van bijvoorbeeld de landingspagina. Daarnaast kunnen cookies worden ingezet om de websitebezoekers gedurende het gehele proces te volgen.

Surfen

Stap 2: De bezoeker surft door je website. In deze stap is het van belang om te meten waar de bezoeker vandaan komt en welke gedrag hij of zij toont. Dit kan wederom door middel van de cookies. Met deze data kunnen conversiepaden duidelijker worden bepaald voor toekomstige website bezoekers, waardoor je meer leads kunt generen.

Omzetten

Stap 3: De bezoeker wordt omgezet in een lead. Voor veel marketeers is het leveren van gekwalificeerde leads een belangrijke taak. De volgende stap in dit proces is dan ook het omzetten van de websitebezoekers in leads. Naast het weten waar je bezoekers vandaan komen, moet je ook weten wie ze zijn. Dit is van cruciaal belang om de cirkel te kunnen sluiten en klanten terug te koppelen aan hun toegangsbron. De manier om deze informatie vast te leggen is om de bezoekers naar een landingspagina, met (informatie) formulier, te sturen. Uiteindelijk wordt er in deze fase ook beslist wanneer een lead zover is om overgedragen te worden aan de sales afdeling.

Kopen

Stap 4: De lead wordt klant. Dit is het eindpunt van de cirkel. Het is nu tijd om uit te vinden hoe de bezoeken omzetten in uiteindelijke verkoop. Zo moet je jezelf afvragen welke van de marketingkanalen de meeste klanten heeft bijgedragen. Ook kan je jezelf de vraag stellen welke manieren er zijn om het proces te optimaliseren voor andere bronnen. Vanwege closed loop marketing ben je in staat om activiteiten te identificeren die de meeste, en minste, inkomsten opleveren.

Neuzen dezelfde kant op

Tussen alle stappen door is de belangrijkste factor van closed loop marketing

de samenwerking tussen sales en marketing. Als alle neuzen dezelfde kant opstaan, dan staat er niks in de weg van succes!

Bronnen

Hassels Mönning, P. (2015, Februari 28). Closed Loop Marketing . Opgehaald van Ensie: https://www.ensie.nl/paul-hassels-monning/closed-loop-marketing

Vaughan, P. (2012, April 12). How Closed-Loop Marketing Works. Opgehaald van HubSpot: https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/32341/how-closed-loop-marketing-works.aspx