Als bedrijf ben je vaak op meerdere marketingkanalen actief, heb je wellicht een nieuwsbrief en moet de website up-to-date worden gehouden met (nieuwe) content. Het is soms lastig om hier het overzicht in te houden. Een contentkalender kan je hierbij in ondersteunen.

Wat is het?

Een contentkalender is simpel gezegd een (jaar)overzicht waarin alle momenten staan wanneer je content wilt gaan versturen. In dit overzicht is het in één oogopslag duidelijk wanneer, wat, voor wie en in welke vorm er gepubliceerd moet worden. Dit geldt niet alleen voor online kanalen, maar ook voor offline kanalen gebruikt worden. Een goede contentkalender voor je marketingactiviteiten zorgt voor meer rust, structuur en overzicht.

Voordelen

Het gebruik van een contentkalender leidt tot geen of minder last minute stress omdat je van tevoren weet wat je gaat delen met je doelgroep. Daarnaast heeft het meer voordelen:

  • Er ontstaat een duidelijk overzicht van de content die je de komende tijd gaat delen. Er is dus nooit meer onduidelijkheid wat er gemaakt en gedeeld moet worden.
  • Content kan van te voren voorbereid worden en eventueel al worden ingepland op social media.
  • Je zorgt voor regelmaat in je content. Lezers zullen dit waarderen en hiervoor terugkeren.

Stappenplan

Een contentkalender is niet een, twee, drie gemaakt. Zo is het belangrijk om verschillende content vormen en distributie kanalen te bepalen. Daarnaast is het van belang dat er doelstellingen gezet worden. Zodra dit is gebeurt, kan de kalender worden voorbereid. De laatste stap is om de kalender in te vullen.

Tips and tricks

Om je goed op weg te helpen, zijn tips en tricks altijd nuttig:

  • Zorg voor een gevarieerd aanbod van content. Schrijf dus niet alleen artikelen, maar denk ook aan video’s, nieuwsbrieven, etc.
  • Naast het type content is het ook van belang om aan te geven op welke kanaal je de content gaat aanbieden.
  • Stem de frequentie af op de doelgroep. Zo kunnen consumenten je afwezig vinden als je een bericht per maand deelt, echter kunnen ze er ook niet blij mee zijn als je tien berichten per dag deelt. Daarnaast is het goed om het ideale tijdstip om content te delen te bepalen.
  • Inplannen van de content op de sociale media kanalen scheelt veel stress.

De kalender vullen

Een contentkalender moet uiteraard gevuld worden met content. Het creëren van relevante content is daarom erg belangrijk. Het ‘Hero, Hub en Hygiëne’-model van Google kan hierbij helpen. Lees hier meer over dit model.

Bronnen

Stam, W. (2015, Mei 16). Zes stappen om te komen tot een content kalender. Retrieved from Adformatie: http://www.adformatie.nl/blog/zes-stappen-om-te-komen-tot-een-content-kalender

van Breda, A. (2016, Januari 27). 10 tips bij het maken van een contentkalender. Retrieved from Elephant: https://elephantcs.nl/blog/10-tips-bij-het-maken-van-een-contentkalender/

van der Burg, J. (2012, November 23). De contentkalender – niet meer hollen of stilstaan . Retrieved from De Kracht van Content: http://dekrachtvancontent.nl/contentkalender/contentkalender/