Contentmarketing maakt een wezenlijk verschil in de recruitmentbranche. Het is een middel om de aandacht te trekken van de kandidaat. Het uitgangspunt is dat de content specifiek gericht is op een functieprofiel. Hierdoor voelt het functieprofiel dat de bemiddelaar verstand heeft van zaken en voelt zich aangetrokken tot het bedrijf. Contentmarketing bestaat voornamelijk uit het delen van kennis door middel van blogs en video’s. Het uitgangspunt is dat deze kennis de potentiële kandidaat beter maakt.

Je bent continu opzoek naar een bepaald type kandidaat, uiteraard gebruik je de bekende recruitment tools en referrals. Wanneer er veel concurrentie is betekent dit dat je potentiele kandidaat via deze kanalen al veel benaderd wordt. Hoe maak je dan toch het verschil?

Het is een dynamische markt, we willen allemaal onderscheidend zijn. Hoe blijf je zichtbaar voor je kandidaat die werkzoekend is? En hoe blijf je vooral zichtbaar voor de kandidaat die latent werkzoekende is? Deze laatste doelgroep is maar liefst 3,7 keer zo groot als de actief werkzoekende en heeft over het algemeen een hoge marktwaarde.

Onderscheidende waarde is in de kandidatenmarkt van nu van levensbelang. Contentmarketing is hier een goede tool voor. Je zet contentmarketing in door de volgende stappen te doorlopen:

1. Persona’s beschrijven

Breng in kaart wat voor de potentiële kandidaat belangrijk is en waar zijn/haar interesses liggen. Wat interessant is voor je organisatie of B2B stakeholders hoeft niet interessant te zijn voor de kandidaten. Beschrijf bij het persona waar zij hun tijd (online) doorbrengen, welke hobby’s ze hebben, wat zijn karaktertrekken en eigenschappen? Nadat je het persona opgezet en uitgebreid hebt kun je bepalen welke onderwerpen je in content wil doorvoeren.
Bij klantcases hebben we gezien dat je voor het persona buiten de lijntjes moet denken. Naast opleiding en hobby’s is het handig eens te kijken naar vacatures bij de concurrentie en in gesprek te gaan met je klant. Wanneer je weet wat de klant zoekt en wat er al in de markt wordt gevraagd kun je een compleet beeld van de persona schetsen.

2. Content

Bij contentmarketing denk je waarschijnlijk aan het creëren van content, maar vergeet vooral niet welke content er al is. Ga je deze content opnieuw gebruiken? Herschrijf dan wel de stukken toegespitst op de persona. Bedenk ook welke nieuwe content je wil hebben en zorg dat je dit bij uitvoering tot je beschikking hebt. Ook kan het handig zijn bestaande content van derden te combineren tot een opiniestuk. Hierin vermeldt je verschillende standpunten en beschrijf je hoe er tegen dit onderwerp wordt aangekeken binnen jouw bedrijf.

3. Uitvoering

Je weet nu wat interessant is voor je doelgroep en je hebt de nodige content om deze doelgroep te bereiken. Tijd om over te gaan op uitvoering. Je kunt nu contentmarketing doorvoeren in je marketing- en communicatiekanalen. Je kunt zelf bepalen hoe ver je contentmarketing wil doorvoeren. Deze content kan je op de website plaatsen en vervolgens delen op social media kanalen en in nieuwsbrieven plaatsen. Je kunt ervoor zorgen dat de content voor bijvoorbeeld een finance controller ook echt alleen bij deze groep mensen terecht komt door hen een aparte nieuwsbrief te sturen of door bijvoorbeeld content te sponsoren op social media binnen de doelgroep. Wanneer de content écht relevant is voor de doelgroep worden je berichten vanzelf gedeeld en raak je dus ook potentiële kandidaten die nog niet bekend zijn met je bedrijf.

Zorg dat je goed inzichtelijk houdt wat er op je kanalen gebeurt. In de markt worden statistieken lang niet altijd even goed bewaakt terwijl dit een voorspelling is van de resultaten op langere termijn. Daarnaast is alle activiteit op social media ook erg goed voor de branding van het bedrijf.

4. Resultaten

Uiteindelijk is resultaat natuurlijk het belangrijkste, al die content moet iets opleveren. Indien je de juiste doelgroep benaderd met de juiste relevante content zal er een groei in website bezoekers zijn. Gemiddeld zien wij dat we een groei van 200% realiseren in website bezoekers. Deze websitebezoekers moeten resulteren in uiteindelijke sollicitanten. Na een periode van 6 maanden zien we hierin een groei van gemiddeld 30%.
Bepaal wekelijks na het versturen/aanpassen van je content hoe op deze content wordt gereageerd via diverse kanalen. Bespreek vervolgens wat het heeft opgeleverd. Blijft het bij meer websitebezoek? Dan kan het slim zijn de vacatures te herschrijven.
Uiteindelijk is marketing altijd trial-and-error based. Door te proberen en te testen ondervindt je wat werkt voor de doelgroep.

Tips

Wanneer je besluit ook contentmarketing toe te willen passen is het belangrijk te zorgen voor een strategie. Je beslist welke persona’s je op wil zetten, via welke kanalen je wil communiceren en welke content vormen je in wil zetten. Durf hierin te kiezen, je kunt beter een medium vol benutten in plaats van drie kanalen half inzetten.

Stuur bij en probeer. In dit proces is het belangrijk collega’s te betrekken. De content onderwerpen heb je in de strategie bepaald maar door te monitoren weet je wat werkt en wat minder aanslaat. Anticipeer hierop, pas je content aan en bespreek resultaten.
Uiteindelijk is het belangrijk dat je je doelgroep bereikt. Dit bereik vergroten heeft wat tijd nodig. Wees geduldig en durf te proberen, dan zal je zien dat contentmarketing ook voor jouw van grote waarde kan zijn.

UP is ontstaan vanuit de arbeidsbemiddeling. We voelen grote kansen op gebied van marketing en sales voor organisaties binnen recruitment. Ben je nieuwsgierig geworden naar onze visie? Neem dan contact met ons op! Op de hoogte blijven van ons bedrijf? Volg ons dan op LinkedIn.