Content is er in alle soorten en maten en kan worden ingezet voor elk kanaal. Door middel van goede content kan je je doelgroep in beweging brengen, motiveren en enthousiasmeren. Het is dus niet zo gek dat content marketing de marketingafdelingen van een organisatie in zijn greep heeft. Echter is het niet verstandig om ‘zomaar’ content te produceren en te delen met de wereld, dit kan namelijk leiden tot verdwijning van de samenhang in publicaties en het vertroebelen van het merkbeeld. Een heldere en goede contentstrategie is noodzakelijk.

De strategie

Om bedrijven te helpen met content, heeft Google een contentstrategie geïntroduceerd. Deze strategie heet ook wel het ‘Hero, Hub en Hygiëne’-model. Oorspronkelijk is dit model bedoeld voor videocontent, maar het blijkt ook inzetbaar voor elk ander type content.

Het model maakt onderscheid tussen drie soorten content met elk zijn eigen functie en kracht.

Hero content

De doelstelling van Hero content is om door middel van grootschalige campagnes veel bezoekersaantallen te trekken. Met andere woorden, om ‘viral’ te gaan. De focus ligt dan ook op het creëren van brede awareness voor het merk en/of een specifiek product. Een organisatie steekt dan ook veel tijd en effort in Hero content. Hero content wordt in het algemeen één of twee keer per jaar binnen een bedrijf toegepast.

Hub content

Hub content is bedoeld voor bestaande consumenten. Vaak is deze content toegespitst op de interessegebieden van je doelgroep, dit zodat de organisatie op het netvlies van de doelgroep blijft. Hub content is boeiend en waardevol waardoor er veelal interactie kan ontstaat. Op deze manier wordt er een relatie tussen consument en merk opgebouwd. Een voorbeeld van Hub content is een nieuwsbrief. Deze content verschijnt in een regelmatige, voorspelbare frequentie zodat je bezoekers op gezette tijden zullen terugkeren.

Hygiëne content

Consumenten zijn constant op zoek naar informatie. Hygiëne content is ervoor om antwoord en/of hulp te geven op de vragen en zoekopdrachten van de consument. Hygiëne content wordt daarom ook wel hulpcontent genoemd, dit omdat deze content doorgaans actief wordt gezocht binnen zoekmachines. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld recepten en ‘how-to’-artikelen. Doordat de inhoud van de content perfect (en het best) moet aansluiten op de behoefte van je doelgroep, is hygiëne content de brede basis, de onderstroom van je content strategie. Door middel van goede hygiëne content groeit het bereik vanzelf.

De kracht

De kracht van deze contentstrategie is dat de content soorten in elkaar grijpen en elkaar versterken. Zo bouwt Hero content de bezoekersaantallen op. De Hub content zorgt vervolgens dat de bezoekers blijven en zullen terugkeren. Tenslotte zorgt Hygiëne content voor een goede zichtbaarheid online. Hiermee wordt een stabiele stroom nieuwe bezoekers gecreëerd, die uiteindelijk kunnen aanhaken bij de Hub content, door zich bijvoorbeeld in te schrijven voor een nieuwsbrief.