Bij UP hebben we al geregeld geschreven over de kracht van marketing automation en wat de voordelen zijn voor jou. UP helpt bedrijven ritme te brengen in het proces, daarbij zijn wij overtuigd van de kracht van marketing automation. Tijd voor een overzicht van de meest gestelde vragen over marketing automation! 

Wat is marketing automation? 

Marketing automation brengt marketingcommunicatie en softwaretechnologie samen. De doelen van marketingcommunicatie zijn onder andere het creëren van brand awareness, het verkopen via online én offline kanalen en het aanbieden van de perfecte klantenreis door middel van segmentatie. De doelen van softwaretechnologie zijn onder andere het in kaart brengen van profielgegevens en het automatiseren van herhalende taken. Door deze samen te voegen, kan je op een efficiënte manier meer marketing leads genereren en deze omzetten in sales leads. Daarnaast helpt marketing automation je meer focus in je marketingactiviteiten te brengen, dit terwijl je zelf de volledige controle hebt en behoudt.  

Oftewel marketing automation is een geautomatiseerd systeem om leads/prospects, die je via je website of online advertising campagnes verzamelt, op te volgen. Via marketing automation begeleid je hen verder in de customer journey door op het juiste moment relevante informatie te sturen. Dankzij vooraf ingestelde triggers en filters gebeurt dit geheel automatisch. 

Hoe start ik met marketing automation? 

Als eerste is het belangrijk om je te realiseren dat marketing automation geen doel op zich is maar een middel om een doel te bereiken. Het hebben van een strategie en het vooruit plannen is erg belangrijk. Om te bepalen waar en op welke manier marketing automation software toegevoegde waarde kan bieden is het belangrijk het vertrekpunt voor jouw organisatie te analyseren. Breng ook de doelstellingen, die je wilt bereiken door middel van marketing automation, helder in kaart en betrek hierin je marketing- en salesafdeling in.   

De juiste marketing automation software is slechts een deel van het succes van jouw strategie. De inhoud van de campagnes is uiteindelijk de bepalende factor, begin daarom met de content voor je conversies en voor je e-mail workflows. Inventariseer welke content er binnen jouw organisatie al beschikbaar is. Denk aan blogs, whitepapers, e-books, video’s, brochures, handleidingen en op welke manier deze content gebruikt kan worden. 

 Lees hier meer over de implementatie van marketing automation. 

Kan ik met marketing automation starten als ik er helemaal geen ervaring mee hebt? 

Het implementeren van een marketing automation software wordt vaak onderschat. Het vergt namelijk een grondige voorbereiding en een duidelijk stappenplan. Er zijn verschillende trajecten, en punten, waar je op moet letten voor het implementeren van een marketing automation software. Er wordt wel eens vergeten dat een groot deel van de kosten zitten in het uitzoeken en begrijpen van marketing automation en het opbouwen van ervaring. Het inhuren van een expert is geen overbodige luxe. 

Hoe kies ik de juiste marketing automation software? 

Je hebt diverse marketing automation software aanbieders, oplossingen en mogelijkheden. Elk met zijn eigen kenmerken. Voordat je marketing automation software kiest voor je organisatie maak je eerst een marketingvisie en marketingplan. Bij UP werken we met SharpSpring. UP heeft bewust gekozen voor SharpSpring omdat het in lijn is met onze strategie en visie.  

Lees hier meer waarom UP voor SharpSpring heeft gekozen als marketing automation software.  

Welke strategische doelen kan ik bereiken met marketing automation? 

Door middel van marketing automation ontwikkel je een database met eigenschappen en gedrag van contactpersonen. Je weet van de leads die jouw website bezoeken waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze op je website bekijken, of ze een whitepaper downloaden en op welke links in een e-mailing zij bijvoorbeeld klikken. 

Met marketing automation krijg je dus inzicht in hun activiteiten en welk pad zij bewandelen voordat ze klant worden. Je bouwt hiermee data op waarop je je marketingactiviteiten kunt richten. Je leert ook welke content je moet ontwikkelen om relevant te blijven en engagement te triggeren. Streef naar kwantitatieve doelen, hieronder zie je een aantal goede voorbeelden van meetbare doelen: 

  • Het verhogen van het aantal leads (lead, MQL, SQL) 
  • Het verhogen van je omzet (aantal klanten) 
  • Een verbetering van de ROI (Return On Investment) 
  • Het besparen van kosten 

Kwalitatieve doelen zijn moeilijker te meten, maar kunnen ook waardevol zijn: 

  • Het verbeteren van de kwaliteit van je leads 
  • Een verbeterde productiviteit van de marketingafdeling 
  • Het krijgen van een beter inzicht in de customer journey van je klanten en/of leads 
  • Inzicht krijgen in conversies en andere statistieken 
  • Een verbeterde samenwerking tussen marketing en sales 
  • Het opbouwen van een duurzame relatie met je doelgroep 

Welke risico´s zitten er vast aan marketing automation? 

Het ontbreken van een effectieve strategie is een struikelblok bij het inzetten van marketing automation. Een andere valkuil binnen marketing automation is een gebrek aan content. Wanneer je wilt starten met marketing automation is het verstandig om een contentmarketingplan te maken. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de customer journey en vanuit hier buyer persona’s op te gaan stellen zodat je gericht je marketingcampagnes kunt afstemmen. 

Een ander gevaar is dat de contactgegevens van onvoldoende kwaliteit zijn en je campagnes hierdoor minder effectief. Men heeft ook enige technische kennis nodig om marketing automation software goed te gebruiken. 

Lees hier meer over de valkuilen van marketing automation.  

Bronnen

Jansen, L. Veelgestelde vragen over Marketing Automation in B2B. Retrieved from Qamel:  https://qamel.nl/blog/veelgestelde-vragen-marketing-automation-b2b/.

Meest gestelde vragen over Marketing Automation. Retrieved from Marketing Automation Demo: https://marketingautomationdemo.nl/meest-gestelde-vragen-over-marketing-automation/ .