Jaarlijks presenteert DDMA het Nationale E-mail Benchmark rapport. Zij geven in dit rapport inzicht in de effectiviteit van e-mailcampagnes en laat zien wat een campagne nog effectiever maakt. Bijvoorbeeld het moment van verzending of het gebruik van een specifieke techniek. De belangrijkste uitkomsten hebben wij voor jullie op een rijtje gezet: 

  • Kleinere campagnes succesvoller. 
  • Lage campagne frequentie zorgt voor hogere ratio’s.  
  • Sterke focus op werkdagen en werktijden. 
  • Gepersonaliseerde onderwerpregel grootste impact, maar wordt het minst gebruikt. 
  • Overdag heeft de desktop de voorkeur, ‘s avonds en in het weekend de mobiel. 

Campagneomvang – Kleinere campagnes succesvoller  

Een campagneomvang groter dan 10.000 heeft een negatieve impact op ratio’s. De kleinste campagne omvanggroep van 500 tot 1.000 heeft de grootste positieve impact op de COR (Confirmed Open Rate), met +9.5%, vergeleken met het gemiddelde. Dit kan een bewijs zijn dat kleinere campagnes beter op hun publiek zijn toegesneden en dus relevanter zijn voor de lezer.  

Campagnefrequentie – Lage campagne frequentie zorgt voor hogere ratio’s  

Het gemiddelde aantal verstuurde campagnes per bedrijf is met 1 campagne licht gedaald naar 63 campagnes per jaar. De ratio’s van de campagnefrequentie is het meest positief in de omvanggroep van 1-10 campagnes per jaar. Gemiddeld verstuurden bedrijven minder campagnes, deze waren gemiddeld wel iets groter 25,7k (+200.000) dan in het jaar ervoor.  

Timing – Bijna 80% van alle campagnes onder werktijd verstuurd  

De meeste branches focussen sterk op werkdagen en werktijden. Van alle campagnes werd 78% verstuurd tijdens kantooruren.  

Technieken – Gepersonaliseerde onderwerpregel grootste impact, maar wordt het minst gebruikt

Over het geheel genomen, verbetert het gebruik van technieken als dynamische content, gepersonaliseerde e-mail en responsive design de meeste ratio’s. Het gebruik van deze technieken is sinds vorig jaar toegenomen. Responsive design is de meest gebruikte techniek met 85%, gevolgd door dynamische content met 40% en gepersonaliseerde onderwerpregel met 7%. Het gebruik van gepersonaliseerde onderwerpregels heeft de grootste impact op ratio’s gevolgd door dynamische content. Toepassing hiervan verhoogt de ratio’s bij mobiel met respectievelijke +9,8% en +3,2%, vergeleken met het gemiddelde.  

Mobiel gebruik – Overdag heeft de desktop de voorkeur, ‘s avonds en in het weekend de mobiel  

Van alle campagnes wordt 39% geopend op een mobiel apparaat en 61% op een desktop. Tijdens werkdagen wordt e-mail het meest op een desktop geopend. Maar in de avond en het weekend relatief vaker op mobiel, met pieken ‘s nachts van 54%. In de ochtend liggen de pieken tussen 08:00 en 09:00 met 54% en in de avond tussen 19:00 en 20:00 met 48%. 

Voor het uitgebreide rapport klik hier