De klassieke sales cyclus is geëvolueerd in een aankoopproces waarbij de verkoper niet langer in de lead is, maar de koper. De rol van de moderne verkoper of sales professional vergt andere skills en vaardigheden. Naast het kennen van de geheimen van een verkoopsucces beschikt de moderne verkoper over de volgende zeven eigenschappen:  

“Thought Leaders”

Moderne verkoop professionals leven en ademen hun werk en de industrie waren ze werken. Daarnaast hebben ze een opgeleid perspectief. Ze streven ernaar hun standpunten met hun collega’s te delen en hen te betrekken in zinvolle gesprekken, presentaties en pitches. Voor een verkoper gaat het om het verwijderen van wrijving in een aankoopproces om zo een omgeving te creëren die het makkelijker maakt voor consumenten om te kopen. 

“Eyes on the Prize”

Tijdens het ontwikkelen van zinvolle relaties verliest een moderne verkoper andere prospecten en klanten niet uit het oog.  Moderne verkopers worden aangedreven door “return on relations”. Met andere woorden, simpelweg de waarde die door een verkoper wordt opgebracht door een relatie te koesteren. Daarnaast volgt de verkoper niet alleen activiteiten van de klant, maar ook de betrokkenheid.  

“Empathetic Listeners”

Een goede (moderne) verkoper was, is en blijft iemand die zich goed verdiept in anderen. Iemand die eindeloos kan doorvragen om de behoeften van een potentiele klant te achterhalen en dat aanhoudt tot de order binnen is. Een moderne verkoper luistert naar belangrijke gesprekken via verschillende online middelen over de markt, merk, producten en concurrenten. Dit allemaal om de belangrijkste onderwerpen, trends en spelers te identificeren en zo beter inzicht krijgen in vooruitzichten en klanten, hun achtergronden en belangen. 

“Knowledge Megaphones”

Een moderne verkoper streeft ernaar om een vertrouwde bron van kennis te zijn en hun vakkennis te bewijzen aan klanten.  

“Passionate Problem Solvers”

Een andere eigenschap van een moderne verkoper is het zijn van een probleem oplosser. Zij zorgen er echt voor om hun klanten oplossingen te bieden om problemen op te lossen. Een moderne verkoper weet dat wanneer hij of zij dat doet, de producten en/of diensten zelf zullen verkopen. 

“Disruptive Tech Enthusiasts”

De nieuwe stijl verkopers gebruiken significant vaker mobiele tools voor sales. De verkopers zijn slim, vindingrijk en willen hun handen vies maken. Ze kunnen multitasken met verschillende tools en begrijpen hoe deze samenwerken. De verkoper gebruikt combinaties van technologie en sociale media. Daarnaast is de verkoper toegankelijk om zaken te doen, altijd en overal. 

“One Foot in Sales, One Foot in Marketing”

And last, but not least, moderne verkopers werken goed in de gemixte wereld van marketing en sales, en realiseren zich dat deze relatie de sleutel is tot het groeien van een bedrijf. 

Ben je een moderne verkoper? 

Bronnen

Bletz, J. (2016, Januari 20). 7 eigenschappen van de verkoper in het digitale tijdperk. Retrieved from MT.nl: https://www.mt.nl/series/het-nieuwe-zakendoen/7-eigenschappen-van-de-verkoper-in-het-digitale-tijdperk/88949 

de Koning, L. (2016, April 20). Eigenschappen van de digitale sales professional. Retrieved from Curation: http://curation.nl/de-anatomie-van-de-moderne-sales-professional/ 

Papadimitriou, E. (2014, Oktober 10). 7 Key Attributes of the Modern Sales Pro. Retrieved from Traackr: http://www.traackr.com/blog/7-key-attributes-modern-sales-pro