Het is niet makkelijk om van het oude vertrouwde e-mail marketing over te gaan naar het nieuwe en minder bekende marketing automation. Maar wat veel mensen niet weten is dat e-mail marketing onderdeel is van marketing automation. E-mail marketing is zelfs een hele mooie basis voor marketing automation. Ondanks dat zijn er toch belangrijke verschillen tussen de twee. Wat zijn deze verschillen en wanneer stap je over van het oude vertrouwde naar het nieuwe onbekende?

Het doel

E-mail marketing is gericht op het creëren en behouden van relaties met prospects en klanten. Dit gebeurd door middel van het traditionele e-mailverkeer met als doel prospects en klanten te informeren, aanbiedingen te promoten en events of nieuwe producten/diensten aan te kondigen. Marketing automation is daarentegen gericht op het converteren van leads met als doel om interactie te stimuleren en te meten.

Personalisatie

Het personaliseren van e-mails wordt bij e-mail marketing beperkt toegepast. E-mails in marketing automation worden gepersonaliseerd op basis van beschikbare data uit de analyses. Daarnaast kan er in marketing automation gesegmenteerd worden op basis van lead gedrag.

Meten is weten

In beide tools kan je bij houden hoe vaak je nieuwsbrief wordt geopend. Ook is het maken van een analyse van het gedrag van je prospects en klanten mogelijk, echter is dit bij e-mail marketing erg beperkt.

Zoals eerder gezegd, heeft marketing automation het doel om interactie te meten. Dit gebeurd onder andere door het kwalificeren van leads op basis van demografische kenmerken en interesses, dit wordt ook wel lead scoring genoemd. Ook kan er worden gemeten welke pagina’s goed worden bekeken, wat de prospects en klanten doen en hoe vaak ze terug komen.

Inzetten

Ondanks de extra functies, is marketing automation niet meteen beter dan e-mail marketing. Dit is namelijk afhankelijk van jouw bedrijf. Marketing automation is een optie wanneer:

  • Je verschillende producten of diensten verkoopt aan verschillende doelgroepen;
  • De klantenreis langer is dan een week;
  • De kwaliteit van de leads niet zijn zoals je wilt;
  • Je de leads naar daadwerkelijke sales wilt vergroten.

Daarnaast is het overstappen van e-mail marketing naar marketing automation is niet à la minute gebeurd en niet geheel kosteloos. Zo is marketing automation geen goedkope software en vergt het kennis en ervaring.

Goede oplossingen

Beide tools zijn goede oplossingen om je marketing doelstelling te halen, desondanks is het van belang om je goed te laten informeren welk systeem bij jou en je bedrijf past.

Bronnen

Beliën, K. (2016, Juni 5). E-mailmarketing versus Marketing Automation. Opgehaald van Fingerspitz: https://www.fingerspitz.nl/blog/356-e-mailmarketing-versus-marketing-automation#

Qamel. (2016). Succesvol van e-mailmarketing naar marketing automation. Opgehaald van Qamel: https://qamel.nl/blog/succesvol-van-emailmarketing-naar-marketing-automation/

Wink, A. (2015, Maart 31). De verschillen tussen e-mailmarketing en marketing automation. Opgehaald van Emerce Marketing: https://www.emerce.nl/achtergrond/verschil-tussen-email-marketing-marketing-automation