Sales management is gericht op sales technieken en het managen van je dagelijkse verkoop activiteiten. Verkoopsucces is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Ondanks dat de basisprincipes van verkopen niet veranderen, zijn er genoeg hulpmiddelen die helpen om een betere verkoper te worden. Zo is het ook van belang om de volgende geheimen voor verkoopsucces goed te kennen:

Kenmerken

Een echte topverkoper beschikt over een aantal kenmerken:

  • Autoriteit: Heb autoriteit, dit brengt status en vertrouwen.
  • Zichtbaar: Wees en blijf zichtbaar in de markt.
  • Authentiek: Blijf altijd jezelf.
  • Zelfbewust: Heb zelfkennis, niet alleen over jezelf maar ook over het bedrijf.

Drie componenten

Naast bovenstaande kenmerken, zijn er drie componenten van verkoopleiderschap nodig om succesvol te zijn. Deze componenten zijn:

  • Cognitief leiderschap, waarin de verkoper aantoonbare kennis heeft van de markt, de klanten, de producten & diensten en het eigen bedrijf.
  • Emotioneel leiderschap, waarin de verkoper zich in de klant kan inleven. Dit heeft een relatie met het creëren van vertrouwen.
  • Het managen van zelfbewuste emoties waarin de verkoper goed kan omgaan met zelfbewuste emoties en angst. Verkopers die in staat zijn hun zelfbewuste emoties te herkennen en beheersen blijken aantoonbaar effectiever te zijn in hun verkoopactiviteiten.

Creëer vertrouwen

Klanten kopen niet van bedrijven maar van mensen. Emotie is dan ook vaak doorslaggevend bij een transactie. Deze emotie is voor een groot deel gericht op de mate waarin vertrouwen van een verkoper wordt ervaren.

Volgens het “Trust Works”-model, ook wel het ABCD-model, van Ken Blanchard bestaat het creëren van vertrouwen uit vier ingrediënten:

  1. Able: Het tonen van competentie laat zien dat je expertise hebt en zet je een goede performance neer.
  2. Believable: Je kan een klant oprecht helpen door open en eerlijk te zijn.
  3. Connected: Door persoonlijk contact te maken en je te verdiepen in je klant, creëer je een band en kan je open communiceren.
  4. Dependable: Organiseer je zaken op zo’n manier dat je klant op je kan bouwen.

Geloof in je product

Het maakt niet uit hoeveel juiste dingen je vertelt over je product tijdens een presentatie of pitch, als je zelf niet in het product gelooft, zal je de klant ook niet kunnen overtuigen.

Passie voor verkoop

Naast het geloven in jouw product, is het hebben van passie voor verkoop ook belangrijk. Laat dit ook merken tijdens een gesprek met jouw klant. Wanneer je met passie over je vak verteld, is de klant namelijk al gauw geneigd om beter en met meer interesse te luisteren.

Ben jij klaar voor een verkoopsucces?

Bronnen

Broekhuis, H. (2015). De 4 geheimen van verkoopsucces. Opgehaald van Sales Gids: http://www.salesgids.com/management/de-4-geheimen-van-verkoopsucces

Eddaoudi, H. (2017, Februari 21). 7 geheimen die elke verkoper moet weten. Opgehaald van Power Call: https://powercall.nl/7-geheimen-verkoper-moet-weten/

Smit, K. (2015, Oktober 8). Passie bepaalt succes! Opgehaald van Kenneth Smit: http://www.kennethsmit.com/blog/passie-bepaalt-succes/