Eerder spraken we over het ‘Hero, Hub en Hygiëne’-model van Google. Deze content strategie is geïntroduceerd om bedrijven te helpen met content. Het model maakt onderscheid tussen drie soorten content met elk zijn eigen functie en kracht. In dit artikel zal er dieper worden ingegaan op de eerste soort content: Hero content.

Viral gaan

Hero content is content met de ambitie om viral te gaan. Het gaat vaak om een blog, een artikel of een video gericht op de doelgroep van het merk en gebaseerd op storytelling. De focus ligt op enorme bezoekersaantallen trekken en zorgen voor een intensieve piek in aandacht en bereik voor je merk en/of het product van je merk.

Hero content wordt in het algemeen één of twee keer per jaar binnen een bedrijf toegepast. Een organisatie steekt veel tijd en effort in hero content, vandaar de lage frequentie.

Toepassen

Content wordt hero content doordat het beter blijft hangen bij de consumenten. Echter ontstaat hero content niet van het ene op het andere moment. Hierbij zes belangrijke factoren die bijdragen aan een succesvolle boodschap:

  • Eenvoudig: Ideeën hoeven niet altijd moeilijk te zijn, simpel maar toch doordacht is prima.
  • Geloofwaardig: Je ideeën moeten geloofwaardig zijn, dit kan je doen door het idee met feiten te onderbouwen.
  • Onverwacht: Wanneer mensen worden verrast, wordt dit sneller onthouden.
  • Concreet: Het moet makkelijk te begrijpen zijn. Zodra het te moeilijk wordt, schrik je veel consumenten af.
  • Met een verhaal: Zoals eerder aangegeven is storytelling belangrijk om consumenten te inspireren.
  • Met gevoel: Het is belangrijk dat je inspeelt op het gevoel van de consumenten.

Om de boodschap goed over te brengen is in tegenstelling tot de andere twee content vormen een reclamevideo een goede optie. Uiteraard is het wel belangrijk dat de video een brede doelgroep aanspreekt en potentie heeft om viral te gaan.

Voorbeelden

Er zijn verschillende bekende voorbeelden van hero content. Zo is de reclame “Epic Split” van Volvo een uitstekend voorbeeld. Deze reclame ging enorm viral vanwege de opzienbarende actie van de hoofdrolspeler Jean-Claude van Damme. Ook heeft bijna iedereen de video van Red Bull Stratos gezien waarin skydiver Felix Baumgartner op 39 kilometer hoogte een parachutesprong maakt. Deze video’s zijn typische voorbeelden van hero content die iedereen wilt zien. Uiteraard hoeft hero content niet perse gebaseerd te zijn op iets verrassends of op humor, hero content kan ook uit emotionele content bestaan.

Succesvol

Uiteindelijk is hero content pas écht succesvol als onderdeel van je totale marketingplan, gekoppeld aan passende doelstellingen. Met de juiste samensmelting en balans tussen hero, hub en hygiëne content kun je aan je merk bouwen!

Bronnen

Partout. Spraakmakende hero content. Partout.

Resoort, M. (2016, December 1). Een contentkalender maken volgens het Hero-Hub-Hygiene model. Opgehaald van De Kracht van Content: http://dekrachtvancontent.nl/contentkalender/contentplanning-hero-hub-hygiene/

Rikken, K. (2016, November 11). Hoe je verschillende typen content op elkaar laat aansluiten . Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-je-verschillende-typen-content-op-elkaar-laat-aansluiten