Marketeers voegen al jaren digitale kanalen aan hun werkwijze toe. In de loop van de jaren hebben ze door dat het ene kanaal niet beter is dan het andere: consumenten bepalen namelijk zelf het kanaal. Zo is e-mail nog steeds het centrale middelpunt in het marketingproces. Daarnaast zijn sociale media en mobiele marketing inmiddels onmisbare elementen. Marketing automation maakt het mogelijk om snel en effectief op deze verschillende kanalen in te spelen.

Om snel en effectief om verschillende kanalen in te spelen, zijn er een aantal do’s en don’ts van marketing automation waar rekening mee moet worden gehouden:

Do’s

  • Personaliseer je publiek. Het logische vervolg hiervan is real-time personalisatie en het publiek aanspreken met de juiste boodschap op het juiste moment.
  • Zorg voor een geoliede machine. Dit creëert tijd en ruimte om creatief bezig te zijn.
  • Stel multidimensionale KPI’s op. Door middel van het verzamelen van informatie over meerdere assen, kan je in de toekomst betere beslissingen nemen over vervolgcampagnes.
  • Bepaal vooraf de rapportages. Dit is onvermijdelijk voor accurate real-time analyses.
  • Houd je data goed bij.

Don’ts

  • Onderschat het traject niet en neem de tijd om het systeem te leren kennen.
  • Maak je automation niet te gecompliceerd. Ondanks dat het verleidelijk is, is kennis van je klanten en omzetverhoging het belangrijkst.
  • Denk niet vanuit je eigen boodschap. Denk vanuit de mindset van jouw doelgroep.

Geen losstaande tool

Naast de do’s en don’ts van marketing automation, is het cruciaal om marketing automation niet als losstaande tool te zien, maar als onderdeel van een groot geheel. De voordelen van marketing automation zijn onmiskenbaar, maar pas bij volledige digitale transformatie en integratie gaan organisaties, en de klanten, er echt van profiteren. Zo moet het contact met de klant persoonlijk en relevant zijn en blijven. Dit geldt niet alleen voor de e-mails van de marketingafdeling, maar ook voor gesprekken met de klantenservice en de verkoper. Het is daarom voor de efficiëntie van het marketing automation systeem van belang dat marketing, sales en service samen werken.

Digitale transfusie

Daarnaast draait een digitale transfusie niet alleen om de technologie. Het gaat ook om integratie. De technieken van tegenwoordig maken het mogelijk om altijd verbonden te zijn. We hebben op deze manier altijd toegang tot de juiste informatie. Wanneer dit goed wordt geïntegreerd, leidt het tot een betere samenwerking en het sneller kunnen helpen van klanten.

Het grote plaatje

Al met al, is het duidelijk dat marketing automation een niet te missen en veelbelovende ontwikkeling is. Toch is het van belang dat je marketing automation efficiënt gebruikt en integreert in je gehele marketing, sales en service proces. Op deze manier verlies je het grote plaatje niet uit het oog!

Bronnen

de Vos, F. (2016, Januari 14). De do’s en dont’s van marketing automation. Opgehaald van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/dos-en-donts-van-marketing-automation

Kearns, A. (2016, januari 27). Marketing automation: verlies het grote plaatje niet uit het oog . Opgehaald van Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/marketing-automation-verlies-het-grote-plaatje-niet-uit-het-oog