Het laatste kwartaal van dit jaar zit er aan te komen. De laatste maanden van het jaar is de tijd om te knallen, oftewel leads genereren en omzet verhogen. Uiteraard denkt de concurrentie dat ook en hiermee wordt de inkoop van campagnes en de gemiddelde kost per klik duurder. Hoog tijd om je huidige marketing automation in te gaan zetten, het kost je namelijk niks extra’s en het levert veel rendement op.

Een goed Marketing Automation platform integreert een groot aantal functionaliteiten om de gehele Customer Journey succesvol af te kunnen dekken. Het helpt bij het bouwen van je merk, het stimuleren van vraag en het uitbouwen van je (klant)relaties. Je doet dit door onder andere de juiste workflows in te stellen. De 3 onmisbare workflows die je nu kunt inzetten:

  1. Re-engagement workflows

Contacten die niks meer van zich laten horen kun je opnieuw activeren door ze in een re-engagement workflow te plaatsen. Stel als conditie bijvoorbeeld in: de laatste keer dat iemand de website heeft bezocht, in een e-mail heeft geklikt of een andere actie heeft verricht. Als je dit nu instelt kun je deze klanten mooi voor het einde van het jaar nog triggeren door een leuke kerst- of oud & nieuw boodschap. Je kunt hierbij dan uiteraard een mooi aanbod verwerken die aansluit bij je doelgroep.

  1. Event workflows

E-mail automation is uitstekend geschikt om communicatie voor events in te regelen, zoals bijvoorbeeld voor een nieuwjaarsborrel met klanten. Wat dacht je van een e-mail ter bevestiging van de aanmelding, een e-mail een week voor het event als ‘opwarmer’ en nog een bericht 2 dagen na het event als bedankje en afsluiting. Stuur niet alleen de deelnemers, maar ook de ‘no-shows’ een opvolgserie met berichten. Hierdoor blijf je on top of mind, wat weer ten goede komt van de branding van je bedrijf.

  1. Cross-sell en up-sell workflow

Cross-sell en up-sell zijn conversie verhogende verkooptechnieken: tijdens het aankoopproces een aanvullend, ondersteunend of beter product/dienst aanbieden. Deze technieken dienen enerzijds het gemak van de (online) bezoeker en onderstreept je servicegerichtheid, anderzijds is dit een uitstekende manier om jouw verkoop uit te breiden. Belangrijk hierbij is dat je weet waar de interesses en wensen van de doelgroep liggen, waar de doelgroep naar op zoek is en hoe je hier op in kunt spelen. Een voorbeeld hiervan is een e-mail waarin je de doelgroep een greep uit je aanbod geeft die bij hun past, deze e-mails maak je gemakkelijk aan door e-mail automation in te zetten. Creëer dynamische lijsten met contacten die een bepaald nieuwsartikel hebben bekeken op je website en maak e-mail workflows op basis hiervan.

Marketing automation kun je op vele manieren inzetten. Maak je nog geen gebruik van marketing automation? Start dan nu! Je kunt hier meer informatie vinden over hoe wij marketing automation toepassen.

BRONNEN

Bouw, J. 4 redenen waarom je (e-mail) marketing automation juist in het najaar tegen het licht moet houden.Retrieved from Webpower: https://webpower.nl/blog/4-redenen-marketing-automation-juist-in-het-najaar/

van Rein, B. 7 onmisbare e-mail marketing automation workflows. Retrieved from Qamel: https://qamel.nl/blog/7-onmisbare-e-mail-marketing-automation-workflows/