We hebben het al veel gehad over allerlei methodes om in de digitale marketingwereld successen te boeken. Lead nurturing, lead scoring, contentmarketing en dit alles overkoepelend: marketing automation. Door de opkomst van al deze digitale technologieën en strategieën die voor zoveel mooie marketing kansen zorgen. Zou je als marketeer je bijna zorgen gaan maken over het behoud van je baan.

Oké, het sales en marketingvak gaat zeker veranderen, als het dat niet al is. Maar, het grappige is dat marketing- en salesprofessionals juist meer mensen-mensen moeten worden, in plaats van digitale pioneers. Het zijn de softe human skills die het verschil gaan maken in de marketing van de toekomst. Psychologie, gedragskennis en research worden de specialiteiten.

Dat klinkt misschien vreemd in een tijd waarin we dood worden gegooid met technologie en data, maar het is wel zo. De ontwikkeling van de techniek leidt er namelijk toe dat we juist onze (potentiële) klant beter moeten leren kennen. Als wij de klant door en door kennen, kunnen we betere strategieën schrijven en campagnes ontwikkelen. We kunnen dan namelijk het gedrag voorspellen en beïnvloeden.

Een voorbeeld is de rol die social media in ons persoonlijke en zakelijke leven heeft ingenomen. Het heeft effect gehad op de manier waarop wij ons leven leiden. De manier waarop wij ons gedragen op social media wilt iets zeggen over wie wij zijn en hoe wij ons voelen (en andersom).

Het is niet zo dat marketeers zich niet meer met het digitale bezig moeten gaan houden. Maar, het is wel zo dat het verschil gemaakt gaat worden op het gebied van gedragskennis. Dit maakt het marketingvak veel mooier en meer divers dan het al was. Door het nieuwe, met ‘het oude’ te combineren krijg je een hele sterke formule.