Naast, dat content heel interessant is voor je Google ranking (SEO), zet je content in om je doelgroep iets nieuws te leren en met ze in conversatie te gaan. Wanneer je je doelgroep iets nieuws leert, kennis met ze deelt, bouw je aan je reputatie. De doelgroep kan jouw kennis weer delen met anderen; gratis reclame. WOM, word of mouth, is de sterkste vorm van marketing. Ondanks alle ratingsites blijven mensen gevoelig voor de mening van anderen. Het blijft een van de oudste en meest effectieve vorm van reclame.

Hoe pak je dat dan aan?

  1. Strategie
    Een strategie voor contentmarketing verschilt niet met andere strategieën. Je begint met het bepalen van je doel(en) en doelgroep(en). En, je kijkt naar je concurrenten. Als je dat in kaart hebt stel je een content agenda op.
  2. Content
    Content kan in verschillende vormen komen. Basiscontent, is informatieve content over je producten en/of diensten. Maar, daarnaast wil je ook een verhaal vertellen over je geschiedenis bijvoorbeeld. Dat hoeft niet alleen in schrift te zijn. Beelden; foto’s, infographics en video’s werken ook heel erg goed.
  3. Distributie
    Wanneer jouw content op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats terecht komt, dan is het verspilde moeite. Analyseer dus goed welke tijden en welke wegen het meeste bereikbaar hebben. Je stelt een goed plan op. Voor zowel het publiceren van content, als het promoten ervan. Je mag gerust je content verschillende keren, via meerdere wegen aandacht geven.
  4. Conversie
    Je wilt je doelgroep enthousiast maken met je content. Dan wilt de doelgroep wellicht wel meedoen, of participeren. Als je met je doelgroep gaat converseren kun je ze ook je binden. Zorg voor de mogelijkheden hiervoor. Een ruimte onder het artikel waar reacties geplaatst kunnen worden. Of een discussiegroep openen naar aanleiding van een artikel op social media.

 

Contentmarketing hangt veel samen met lead nurturing. Maar daarover later meer.