Het kan spannend zijn: emailmarketing. Met één klik op de knop kun je honderden, zo niet duizenden, mensen bereiken. Het is belangrijk dat we ervoor zorgen dat we niet in de spambox belanden.

WHY

Voordat je begint, moet je drie vragen beantwoorden:

  1. Waarom wil je starten met emailmarketing?
  2. Wat wil je bereiken met emailmarketing?
  3. Is onze doelstelling SMART?

Het opstellen van doelen klinkt logisch, maar is vaak een overgeslagen stap. Men vraagt zich niet af ‘waarom’, maar zegt: ‘ik wil iets met…’. Een benadering die vaak leidt tot teleurstellende resultaten, omdat je geen gerichte aanpak hebt.

Ieder zijn belang

Jouw doelgroep kan uit verschillende persona’s bestaan. Ieder met zijn eigen belangen. De inhoud van de email stel je dus af op de verschillende doelgroepen die je hebt. Zo blijft je mailing interessant voor de doelgroep en zullen ze het blijven openen.

Voeg inhoudelijk wat toe

Mensen melden zich niet aan voor je nieuwsbrief om reclame te ontvangen. Zorg er dus voor dat de inhoud van je nieuwsbrief gaat over kennisdeling. Meet resultaten door de open rate en de click-through rate in de gaten te houden. Hoeveel ontvangers de mail openen wilt iets zeggen over:

  • Hoe goed/prikkelend je onderwerp is;
  • Hoe gepast de inhoud is;
  • En, of het op een goed moment verstuurd is.

Werk netjes

Met een rommelig CRM systeem kom je nergens. Het is dus van groot belang dat je regelmatig een grote schoonmaak houdt. Als veel van je emails richting de spaminbox gaan, dan bereik je niks. Het is van groot belang dat je emails op prijs gesteld worden. Stel je hierin kwetsbaar op. Verstuur eens een mail naar je ontvangers met de vraag of ze jouw berichten willen blijven ontvangen, minder vaak willen ontvangen of zich willen uitschrijven. Je wil liever dat mensen zich uitschrijven, dan dat ze jouw mails doorsturen naar de spambox.

ISP-reputatie, ofwel, Internet Service Providers is waar je voor moet waken. Worden jouw mails veel doorgestuurd naar de spambox, dan daalt je ISP-reputatie en zullen jouw mails alleen maar nog vaker naar spamboxen worden gestuurd.

Het is een iteratief proces

Zoals bij alle aspecten in marketing moet ook emailmarketing iteratief benaderd worden. Van te voren stel je weliswaar richtlijnen op, maar je mag flexibel zijn. Stel je strategie bij als je in je analyse een teruggang ziet.