Eerder spraken we over het ‘Hero, Hub en Hygiëne’-model van Google. Deze content strategie is geïntroduceerd om bedrijven te helpen met content. Het model maakt onderscheid tussen drie soorten content met elk zijn eigen functie en kracht. In dit artikel zal er dieper worden ingegaan op de tweede soort content: Hub content.

Op het netvlies blijven

Hub content is content die relevant is voor de bestaande consumenten van je merk. Het is waardevolle content waarvoor je consumenten graag terugkomen. Het doel van hub content is dan ook om te zorgen dat het merk of product op hun netvlies blijft. Daarnaast is het opbouwen van een relatie tussen het merk en de consument een belangrijke doelstelling van hub content. Deze relatie kan worden opgebouwd wanneer de consument abonnee wordt van je nieuwsbrief, je pagina leuk vindt en/of volgt.

Frequentie

Het is belangrijk dat hub content regelmatig wordt geplaatst. Je plaatst deze content dus altijd in een bepaald ritme. Dit kan bijvoorbeeld door een maandelijkse nieuwsbrief of video’s, die wekelijks een bepaald thema behandelen, uit te brengen. Op deze manier tracht je kijkers of lezers te converteren naar abonnees.

Een voorbeeld van hub content zijn de korte series van video’s van Nike waarin onder andere voetballer Neymar in verschillende video’s tips geeft. Elke week werd er een nieuwe video op de Youtube pagina van Nike geplaatst. Ook zijn KLM’s videoseries Cockpit Tales en het donateursblad Panda van WNF, dat elk kwartaal uitkomt, goede voorbeelden van hub content.

Eisen

Hub content moet echter aan een paar eisen voldoen voordat het impact heeft op je doelgroep:

  • Waardevol en boeiend: De content moet waardevol en boeiend zijn waardoor consumenten hier op reageren en de content willen delen.
  • Consistent format: Het is erg prettig om de content volgens een bepaald format uit te geven en je hier aan te houden.
  • Tone of voice: Het is belangrijk dat in de content altijd op dezelfde manier wordt gesproken tegen de consumenten. Met de juiste toon en stijl   herkennen consumenten je en nemen ze de boodschap makkelijker op.

Succesvol

Uiteindelijk is hub content pas écht succesvol als onderdeel van je totale marketingplan, gekoppeld aan passende doelstellingen. Met de juiste samensmelting en balans tussen hero, hub en hygiëne content kun je aan je merk bouwen!

Bronnen

Valkenburg, J. (2016, Augustus 4). Het jaar rond met het content marketing model Hero, Hub, Hygiene. Opgehaald van Partout: http://www.partout.nl/blog/het-jaar-rond-met-het-contentmarketing-model-hero-hub-hygiene/

van Beusekom, I. (2015, November 1). De contentstrategie die wel werkt: hero, hub, hygiene. Opgehaald van Marketing Tribune: http://www.marketingtribune.nl/online/weblog/2015/10/de-contentstrategie-die-wel-werkt-hero-hub-hygiene/index.xml

Resoort, M. (2016, December 1). Een contentkalender maken volgens het Hero-Hub-Hygiene model. Opgehaald van De Kracht van Content: http://dekrachtvancontent.nl/contentkalender/contentplanning-hero-hub-hygiene/

Rikken, K. (2016, November 11). Hoe je verschillende typen content op elkaar laat aansluiten. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-je-verschillende-typen-content-op-elkaar-laat-aansluiten