Eerder spraken we over het ‘Hero, Hub en Hygiëne’-model van Google. Deze content strategie is geïntroduceerd om bedrijven te helpen met content. Het model maakt onderscheid tussen drie soorten content met elk zijn eigen functie en kracht. In dit artikel zal er dieper worden ingegaan op de laatste soort content: Hygiëne content.

Het antwoord

Hygiëne content, ook wel help-content, is de content die moet inspelen op de zoekvraag van je doelgroep. Simpel gezegd is hygiëne content dus het antwoord op de vragen van je consumenten. Een voordeel van deze content is dat het gemakkelijk nieuwe bezoekers aantrekt, dit gebeurd voornamelijk via zoekmachines. Daarnaast bouw je door het aanbieden van hygiëne content aan de betrouwbaarheid van je bedrijf, waardoor consumenten vaker willen/zullen terugkomen.

Het best geoptimaliseerd

Hygiëne content is het best geoptimaliseerd als het in staat is om het meest overtuigende antwoord te geven op de specifieke behoeften en vragen van je doelgroep. Het is dus belangrijk om te weten welke vragen en behoeften jouw doelgroep heeft. Deze vragen zijn vaak afhankelijk van in welke fase van de klantenreis jouw bezoekers zich bevinden. Elke fase in de klantenreis, zoals de oriëntatie fase of de aankoop fase, brengt namelijk specifieke vragen en behoeften teweeg. Door middel van een (klant)onderzoek, bijvoorbeeld door een data-analyse, achterhaal je de vragen en behoeften. Op basis van deze output, kunnen de zoekwoorden worden bepaald en kun je de hygiëne content opstellen en optimaliseren passend bij jouw doelgroep.

Voorbeelden van hygiëne content zijn:

  • Wat-is artikelen
  • How-to video’s
  • Recepten
  • FAQ’s

Hoge frequentie

De frequentie van hygiëne content ligt, vergeleken met de andere twee content vormen, het hoogst. Dit omdat consumenten constant op zoek zijn naar content. Om deze content zo relevant en compleet mogelijk te houden, moet er voortdurend naar de vragen en behoeften van je doelgroep worden gekeken.

Succesvol

Uiteindelijk is hygiëne content pas écht succesvol als onderdeel van je totale marketingplan, gekoppeld aan passende doelstellingen. Met de juiste samensmelting en balans tussen hero, hub en hygiëne content kun je aan je merk bouwen!

Bronnen

van Beusekom, I. (2015, November 1). De contentstrategie die wel werkt: hero, hub, hygiene. Retrieved 2017, from Marketing Tribune: http://www.marketingtribune.nl/online/weblog/2015/10/de-contentstrategie-die-wel-werkt-hero-hub-hygiene/index.xml

van Leijen, M. (2017, January 2). Contentkalender 2017: met welke Hygiene content bereik jij je doelgroep? Retrieved 2017, from Partout: http://www.partout.nl/blog/contentkalender-2017-met-welke-hygiene-content-bereik-jij-je-doelgroep/

Resoort, M. (2016, December 1). Een contentkalender maken volgens het Hero-Hub-Hygiene model. Retrieved 2017, from De Kracht van Content: http://dekrachtvancontent.nl/contentkalender/contentplanning-hero-hub-hygiene/

Rikken, K. (2016, November 11). Hoe je verschillende typen content op elkaar laat aansluiten. Retrieved 2017, from Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-je-verschillende-typen-content-op-elkaar-laat-aansluiten