Wie wil dat nou niet? Als beginnende ondernemer is je doel sowieso vaak groeien. Maar, je kunt ook al 10 jaar een organisatie runnen en verder willen groeien. De afgelopen twee jaar is jouw omzet achteruit gegaan, of gelijk gebleven. Je moet iets doen. Het kiezen en uitvoeren van een groeistrategie is een belangrijk, maar moeilijk proces.

Je moet regelmatig je licht laten schijnen over de markt. Dan zie je welke opties er zijn en waar groei/ innovatiemogelijkheden zijn. Om niet voorbij gerend te worden door andere organisaties is dit essentieel voor je bestaansrecht.

Onderzoek

Waar liggen behoeftes?

Je moet niet jouw product willen verkopen. Je moet het antwoord zijn op een behoefte van je doelgroep. Zowel met je product, als met je service, marketing en communicatie. Hiervoor moet je inzicht krijgen in de behoeftes van je doelgroep. In onderzoek naar doelgroep-merk connectie zijn de archetypen van Jung een heel goed hulpmiddel.

Welke factoren spelen mee?

Naast de emotionele binding die een (potentiële) klant met uw organisatie legt, spelen er nog een aantal andere factoren mee. De bereikbaarheid van uw product/ dienst, factoren zoals concurrenten (betere beschikbaarheid, reeds lopende abbonementen), kosten van uw product en het verloop van het aankoopproces.

focus, focus

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar een duidelijke keuze, een scherpe positionering, is essentieel. Je hebt door onderzoek inzicht verkregen in de markt, potentiële markten en potentiële doelgroepen. Nu ga jij je nieuwe groeistrategie vastleggen op basis van de data. Met nieuwe positionering nieuwe potentiële klanten bereiken, of met een nieuw product, een nieuwe markt aanboren?

Je staat niet alleen in het nastreven van groei. Maak gebruik van je medewewerkers. Breng de juiste mensen bijelkaar en laat hen een bijdrage leveren aan de groeistrategie. Kijk over afdelingen heen en maak gebruik van de kansen die zich voordoen op de markt en speel in op de veranderende behoeftes van je klanten.