Het is duidelijk dat marketing automation goede software is die jouw bedrijf mooie kansen biedt, mits je de selectie, implementatie en het gebruik ervan niet onderschat.

Echter wordt het implementeren van een marketing automation software vaak onderschat. Het vergt namelijk een grondige voorbereiding en een duidelijk stappenplan. Er zijn verschillende trajecten, en punten, waar je op moet letten voor het implementeren van een marketing automation software. De meest voorkomende punten op een rijtje:

1. Strategie en planning

Zoals eerder aangegeven, is het hebben van een strategie en het vooruit plannen erg belangrijk. Om te bepalen waar en op welke manier marketing automation software toegevoegde waarde kan bieden is het belangrijk het vertrekpunt voor jouw organisatie te analyseren. Breng ook de doelstellingen, die je wilt bereiken door middel van marketing automation, helder in kaart en betrek hierin je marketing- en salesafdeling in.

2. Buyer persona’s en buyer journey

Het is belangrijk om te weten bij het starten met Marketing automation wie je klanten zijn en wat voor proces je klanten doorlopen. Het is niet erg als jouw bedrijf nog geen persona’s opgesteld heeft. Begin met het proces van marketing automation en stel in het proces de persona bij, zodat deze op het einde van een periode helemaal compleet is en bepaal wat hun buyer journey is. Lees meer in het artikel: ´Buyer persona en buyer journey´.

3. CRM

Marketing automation gecombineerd met een CRM systeem is vaak goud waard. Een integratie van de twee tools zorgt namelijk voor een krachtigere en effectievere werking van beide in de organisatie. Een goed ingericht CRM omgeving speelt daarom een grote rol om marketing automation succesvol in te kunnen zetten. Investeer dan ook tijd en moeite in het koppelen van je CRM systeem en je marketing automation software.

4. Content

Campagnes moeten slim worden ingeregeld en de juiste content moet altijd klaar staan. Bepaal op basis van de buyer persona en buyer journey welke content jouw klanten interessant vinden. Neem de vragen en het besluitvormingsproces als uitgangspunt wanneer je content schrijft. Vergeet niet om origineel en persoonlijk te zijn. Dit geldt ook wanneer je gebruik maakt van e-mailmarketing via marketing automation software.

5. Leadkwalificatie

Marketing Automation is een bijzonder krachtige en efficiënte oplossing voor het ondersteunen van jouw leads. Echter is het wel van belang dat je van te voren bepaalt wat de leadkwalificatie criteria zijn. Bedenk ook hoe jouw Lead to Revenue Management (L2RM) eruit ziet. Daarnaast moet er een lead formulier op jouw website worden ontworpen. Op basis van een lead formulier kan lead scoring worden toegepast. Lees hier meer over in ‘Lead scoring als leidraad‘.

6. Monitoren, analyseren en optimaliseren

Marketing automation heeft als doel om interactie te meten. Blijf dit doen! Monitor en analyseer je klanten en de markt waarin je opereert. Optimaliseer jouw marketingactiviteiten en het systeem op basis van deze data.

 

Bronnen

Boes, M. (2017). Beginnen met Marketing Automation: Een stappenplan. From BrixCRM: https://www.brixcrm.nl/updates/beginnen-met-marketing-automation-een-stappenplan

Wink, A. (2013, December). Marketing Automation implementatie stappenplan. From Stan & Stacy: http://stanandstacy.com/marketing-automation-stappenplan/