UP gelooft in een slimme mix van ‘oud’ en ‘nieuw’, offline en online. Traditionele marketingmiddelen worden gecombineerd met nieuwe marketingmiddelen.

De traditionele marketingmiddelen zijn voor iedereen bekend terrein, echter is nog niet iedereen bekend met de de nieuwe marketingmiddelen. Door gebruik te maken van deze nieuwe middelen, zoals het creëren van content, trek je bezoekers en genereer je kwalitatieve leads. Dit heet inbound marketing. Deze vorm van pull-marketing heeft als doel het aantrekken van klanten via internet. Het uitgangspunt is dan ook het delen van relevante en waardevolle kennis met je (potentiele) klant.

Fundamenten

Bij inbound marketing is het de bedoeling dat je potentiele kopers bereikt door middel van de juiste content, via de juiste kanalen en op het juiste moment. De fundamenten hiervoor zijn buyer persona’s en de buyer journey.

Fases

Een inbound marketing methodiek bestaat uit vier fases. Het is belangrijk dat er niet wordt afgeweken van de volgorde van de fases.

Fase 1 – Attract

In de eerste fase converteer je een vreemdeling naar een bezoeker. In deze fase wil je dan ook bezoekers aantrekken. Het is wel van belang dat je de juiste bezoekers trekt. Dit bepaal je door buyer persona’s te maken die jouw helpen bij het creëren van content die waarde toevoegt voor jouw doelgroep. Het aantrekken van bezoekers doe je door website optimalisatie, het inzetten van een blog met waardevolle informatie, het gebruik van social media kanalen en het inzetten van relevante zoekwoorden op een zoekmachine.

Fase 2 – Convert

In deze fase converteer je bezoekers naar leads. Het doel is het binnenhalen van een kwalitatieve lead die hard op weg is klant te worden. Dit doel kan worden bereikt door geoptimaliseerde landingspagina’s in te zetten, door pakkende calls-to-action te gebruiken of door relevante content te delen.

Fase 3 – Close

In de derde fase sluit je de deal en zet je de lead om naar een klant. Dit doe je onder andere door processen in te richten die aansluiten bij de doelen en de behoeften van jouw klanten. De inzichten die daaruit voortkomen zijn afgestemd op de wensen van je klant. Door een combinatie van gerichte e-mails, lead scoring, een goed Customer Relationship Management (CRM)-systeem en marketing automation wordt een groot deel van jouw leads uiteindelijk klant.

Fase 4 – Delight

In de laatste fase maak je je klant ambassadeur van je merk. Naast een langdurige relatie met een klant, is het ook van belang dat jouw klant tevreden is en blijft. Wanneer dit het geval is, zal er over gesproken worden. Op deze manier zullen nieuwe bezoekers, leads en klanten moeiteloos hun weg naar jou vinden. Een langdurige relatie bouw je op door gebruik te maken van slimme content die is aangepast voor elke unieke bezoeker, door vooraf ingestelde workflows en door actief deel te nemen aan sociale media kanalen.

Bronnen

HubSpot. (2017). What is inbound marketing? From HubSpot: https://www.hubspot.com/inbound-marketing

Otten, M. (2016, Februari 19). Het effect van inbound marketing op de marketingfunnel. From Systony: http://blog.systony.nl/het-effect-van-inbound-marketing-op-de-marketingfunnel

Webs. (2017). Beter zaken doen met Inbound Marketing. Webs.