We staan even stil bij het toepassen van leadgeneratie in de arbeidsbemiddeling. Deze week doen we een schot voor de boeg als het gaat om een mogelijke eerste stap in dit proces: de candidate journey. Door tijdens het monitoren van de candidate journey gebruik te maken van marketing automation software is het werven van kandidaten een stuk efficiënter en effectiever.

 

Wat is een candidate journey eigenlijk?

Op basis van de candidate journey worden alle contactmomenten met een organisatie in kaart gebracht die een potentiële kandidaat heeft o.a. tijdens zijn zoektocht naar een vacature. Dit kan bijvoorbeeld beginnen bij het zien van de vacature tot het in dienst treden van de kandidaat. In een dergelijk proces wordt onderscheidt gemaakt in drie fasen:

  1. Pré-sollicitatiefase: in deze oriënterende fase zoekt de potentiële kandidaat naar meer informatie over de vacature en voordelen van de organisatie. Hierin zijn (online) vindbaarheid, zichtbaarheid en gemakkelijk benaderbaar van de organisatie essentieel.
  2. Sollicitatiefase: in deze fase staat beleving centraal en zijn gemak, communicatie, openheid en snelheid van groot belang.
  3. Post-sollicitatiefase: in deze fase is het belangrijk dat de kandidaat zich snel thuis voelt in de organisatie.

 

Door in de pré-sollicitatiefase marketing automation software in te zetten wordt het proces efficiënter en effectiever. Hierdoor krijg je de mogelijkheid om op het juiste moment de juiste persoon te benaderen.

Onze ervaring leert dat het toepassen van marketing automation onze klanten helpt kandidaten proactief naar zich toe te halen, doordat marketing automation inzicht geeft in de online contactmomenten van een potentiële kandidaat. Op deze manier kunnen we hier op het juiste moment op inspelen. Daarnaast blijft de offline opvolging cruciaal in dit proces.

 

Bron: https://www.werf-en.nl/zo-optimaliseer-sollicitantenreis-en-verzacht-wervingspijn/