Afgelopen tijd wordt de term leadgeneratie veelvuldig gebruikt en wordt er steeds meer bij stil gestaan. Maar wat is het nu eigenlijk en wat betekent het? In de komende vier artikelen wordt uitgelegd wat de ontwikkeling van leadgeneratie voor positieve gevolgen en veranderingen met zich mee brengt en hoe deze toegepast kunnen worden in de arbeidsbemiddeling. Dit eerste deel gaat over wat leadgeneratie is en hoe het proces eruit ziet voor de arbeidsbemiddeling.

Leadgeneratie! Wat?

Leadgeneratie omvat alle activiteiten en processen die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten, ook wel leads genoemd. Deze leads kun je op allerlei manieren verzamelen, zowel met offline als met online manieren. Meer weten over dit onderwerp? In bijgaand artikel lees je er meer over: ‘Leadgeneratie door middel van marketing automation ‘.

Klant- en kandidatenleads

Als je, buiten je klanten, ook de kandidaten als leads gaat benaderen zou dit het werk een stuk gemakkelijker maken. Dit alles kan geregeld worden met behulp van marketing automation software. De software geeft inzicht in wanneer een lead veel activiteiten uitvoert met betrekking tot jouw organisatie.

Door op het juiste moment, en met de juiste content de potentiële kandidaten te benaderen wordt de kwaliteit en volume van het contact verhoogd. Vervolgens wordt met marketing automation software de interactie die een kandidaat heeft met jouw organisatie gemeten, zodat deze vervolgens beoordeeld en gewaardeerd kunnen worden door de software. Deze interactie kan bestaan uit onder andere het invullen van een formulier op de website, het bekijken van de vacaturepagina op de website en bijvoorbeeld het reageren op een LinkedInbericht. Doordat het monitoren en analyseren automatisch gebeurt neemt dit proces minder tijd in beslag en komt er meer tijd vrij om kandidaten beter te leren kennen en de juiste content aan te bieden. Uiteindelijk ontvang je een lijst met potentiële kandidaten in je mailbox die meerdere acties uitgevoerd hebben rondom jouw organisatie. Nu kun je de kandidaat gaan bellen om de organisatie persoonlijk onder de aandacht te brengen en mogelijk een intakegesprek te plannen. Doordat dit allemaal geïnteresseerde kandidaten zijn is het geen verloren tijd, maar bespaar je juist tijd.

Aan de slag met marketing automation voor arbeidsbemiddeling

Voordat je aan de slag gaat met marketing automation software is het bepalen van je doelgroep en doelstelling belangrijk. Daarnaast is het verstandig om de software goed in te richten en om weloverwogen keuzes te maken. Het spreekwoord ‘Een goed begin is het halve werk’ is hierbij van toepassing. Het proces begint met het bepalen en vervolgens het omschrijven van jouw ideale kandidaat, het creëren van een persona. Daarna verzamel je gegevens van potentiële kandidaten door het inzetten van content dat wordt ingezet met de marketing automation software. Hierbij kun je denken aan een whitepaper of andere contentvormen die iemand kan downloaden. Vervolgens stel je een candidate journey op om het kandidatenproces in kaart te brengen. Daarna laat je het programma het werk doen en ga je de scoring en beoordeling instellen. Uiteindelijk ontvang je een lijst met potentiële kandidaten die je kunt gaan benaderen. Belangrijk is de opvolging die hierin essentieel is.

Marketing Automation software zoals SharpSpring helpt ons in dit proces, de accurate en persoonlijke opvolging is echter cruciaal. Het automatische proces kan gezien worden als een toevoeging aan het vinden van nieuwe kandidaten.

Bron: https://www.emerce.nl/achtergrond/marketing-automation-recruitment-the-new-kid-on-the-block

 

Op de hoogte blijven van de andere artikelen? Vul dan het formulier in.