Marketing automation in de recruitment maakt het verschil

In een markt waarin kandidaat schaarste de boventoon voert zijn we allemaal op zoek naar de meest slimme manier om kandidaten aan ons te binden. Zowel directe werkgevers als intermediairs ondervinden dagelijks grote uitdagingen om het talent van nu aan hen te binden. We hunten, mailen, appen, bellen en plaatsen overal vacatures maar soms is dat niet genoeg. Je kunt dit slimmer doen door marketing automation te integreren in je recruitmentproces. Het grote voordeel van marketing automation is dat je online kanalen voor je laat werken, kandidaten worden naar je toe gehaald. Hierdoor verloopt het salesproces makkelijker. Ook combineert de software data waardoor je erg veel inzicht krijgt in alle gegevens die zich online verzamelen. Hoe integreer je marketing automation in werkprocessen? We vertellen je er graag meer over.

Wat doet marketing automation?

Marketing automation wordt in bepaalde branches al enige tijd geïntegreerd binnen het salesproces om op een slimme manier new business binnen te halen. In basis is marketing automation het inzetten van geautomatiseerde tooling om leads aan je te binden en door de customer journey heen te leiden en deze te volgen. In deze tooling kun je alles op persoonsniveau volgen; je weet precies wat een lead doet. Je kunt exact zien wie welke mails geopend heeft, waar iemand op heeft geklikt maar ook of ze bijvoorbeeld hebben doorgeklikt op je website of een post op LinkedIn hebben geliked. Kortom: de tooling maakt het online gedrag van jouw doelgroep inzichtelijk. De doelgroep wordt van een bepaald ritme van informatie voorzien. Het doel is dat je middels bepaalde triggers je leads uiteindelijk laat converteren. Door een puntensysteem te koppelen aan acties die online uitgevoerd worden behalen je contactpersonen een leadscore. Aan de hand van deze score kun je eenvoudig bepalen welke contactpersonen interessant zijn om eens na te bellen of juist niet. Het geeft de mate van interesse aan van de contactpersoon.

Verloop van de lead SharpSpring

In de markt

Marketing automation heeft zich inmiddels al enige tijd bewezen binnen de sales. In de praktijk zien we een verhoging in het aantal leads van tot wel +40%! Dat je dit ook effectief kunt integreren in je recruitment proces is minder bekend.

In deze markt trekken we alles uit de kast om die ene kandidaat naar ons toe te halen. In feiten behandelen we een kandidaat hetzelfde als een potentiele klant. Alhoewel recruitment en sales op het eerste gezicht misschien verschillend lijken zijn er veel overeenkomsten in beide specialismen. In beide specialismen staat relaties opbouwen, een vertrouwensband creëren, nieuwe leads binnenhalen, opwarmen en laten converteren voorop. Waarom zouden we dan ook niet in de werving van kandidaten slimmer gaan werken en de tooling voor je laten werken?

Recruitment volledig automatiseren?

Nee, we zijn er niet van overtuigd dat marketing automation betekent dat je al je recruitment activiteiten geautomatiseerd moet laten plaatsvinden. Je zou daarmee de ‘human touch’ verliezen. We zijn er nog altijd van overtuigd dat het persoonlijke contact uiteindelijk het verschil maakt, daarom is de offline opvolging cruciaal voor succes. Dit is namelijk waar de conversie moet plaatsvinden. We zijn er wel van overtuigd dat balans tussen je eigen activiteiten en geautomatiseerde activiteiten voor meer efficiëntie zorgt.

De klant of kandidaat blijven volgen

Relaties opbouwen en onderhouden is altijd al essentieel geweest binnen de recruitment maar het is nog belangrijker geworden in deze schaarse markt. Doordat er zoveel aanbod is in vacatureland maakt dat men ook sneller geneigd is te switchen van een baan. In je recruitment proces betekent dit dat wanneer een kandidaat geplaatst is of er een vacature is ingevuld dat ze niet voor altijd ‘weg’ zijn. Diezelfde kandidaat is zeer waardevol in de nabije toekomst. Daarom is het nog belangrijker om deze kandidaten te blijven boeien én volgen, ook na een succesvolle plaatsing.

Is het nodig?

Heb je in je kandidatenwerving dan altijd marketing automation nodig? Dat waarschijnlijk niet. Je hebt het immers jaren zonder gedaan. Echter heb je marketing automation wel nodig wanneer je een gepersonaliseerde digitale relatie wilt opbouwen. En dat is precies wat nu nodig is, je wil je immers onderscheiden van de concurrentie. Dankzij marketing automation wordt de gepersonaliseerde relatie met de klant of kandidaat vele malen makkelijker. Zeg nu zelf, wie wilt er nu niet efficiënter werken, meer kandidaten binden en meer converteren? Dat maakt het recruiten wel zo leuk!