Je laat graag relevante, op maat gemaakte content op het juiste moment zien aan je bezoeker. Dit kan gemakkelijk via marketing automation. Marketing automation refereert naar de software die jouw marketingactiviteiten automatiseert.

Marketingcommunicatie en softwaretechnologie

Marketing automation brengt marketingcommunicatie en softwaretechnologie samen. De doelen van marketingcommunicatie zijn onder andere het creëren van brand awareness, het verkopen via online én offline kanalen en het aanbieden van de perfecte klantenreis door middel van segmentatie. De doelen van softwaretechnologie zijn onder andere het in kaart brengen van profielgegevens en het automatiseren van herhalende taken. Door deze samen te voegen, kan je op een efficiënte manier meer marketing leads genereren en deze omzetten in sales leads. Daarnaast helpt marketing automation je meer focus in je marketingactiviteiten te brengen, dit terwijl je zelf de volledige controle hebt en behoudt.

Mogelijkheden

Mogelijkheden in marketing automation software zijn onder andere:

  • Analytics: Een van de belangrijkste onderdelen van marketing automation zijn de analytics. In één oogopslag wordt duidelijk wie je landingspagina bezoeken, wie van de consumenten tijd besteden aan het lezen van je content, en wat hun activiteiten zijn op jouw pagina.
  • Lead nurturing: Het werken aan relaties met (potentiele) klanten is altijd goed. Ook wanneer ze niet meteen direct geïnteresseerd zijn in een aankoop. Door middel van lead nurturing zorg je voor één-op-één communicatie door geautomatiseerd interactie aan te gaan, koopgedrag te stimuleren en profielen te verrijken.
  • Dynamische content: Op deze manier wordt in de klantreis een persoonlijke ervaring aangeboden. Op basis van de informatie van het profiel van de lezer wordt bepaald welke content wordt getoond en op welke plek.

Do’s and don’ts

Naast de mogelijkheden zijn er ook punten waar rekening mee gehouden moeten worden. Zo is het belangrijk niet te makkelijk te denken over marketing automation. Dit is niet slim en resulteert vaak in een negatief eindresultaat. Doelstellingen moeten namelijk gemaakt worden, campagnes moeten slim worden ingeregeld en de juiste content moet altijd klaar staan. Een training in marketing automation is daarom nooit verkeerd!

Daarnaast is het van belang om je klantendatabase en klantprofielen regelmatig grondig te controleren. Fouten in je database kunnen namelijk voor gênante situatie zorgen (denk aan ‘Beste mevrouw Henk Janssen’).

Ook is het verstandig om je marketing automation niet te gecompliceerd te maken. Je hoeft namelijk niet altijd met allerlei functionele toeters en bellen aan de slag te gaan om de content op het juiste moment op de juiste plek te delen. Less is more en je consumenten zullen dit waarderen.

Mooie kansen

Marketing automation is goede software die jouw bedrijf mooie kansen biedt, mits je de selectie, implementatie en het gebruik ervan niet onderschat.

Bronnen

Marketingfacts. (2017). Marketing Automation. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/specials/marketing-automation

Rimmer, A. (2013). What is Marketing Automation? A Beginner’s Guide. Opgehaald van Hubspot: https://blog.hubspot.com/insiders/what-is-marketing-automation-a-beginners-guide

Tuk, Y. (2015). Tien belangrijke redenen om marketing te automatiseren. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/10-belangrijke-situaties-redenen-om-marketing-automatiseren