Uit een onderzoek door HubSpot (State of inbound marketing) komen een paar hele opvallende cijfers naar boven. Voornamelijk over de alignment van marketing en sales. In een eerder artikel hebben wij het belang van het hebben van een SLA (Service Level Agreement) al eens benadrukt. Het HubSpot onderzoek bevestigd dit in cijfers.

Screenshot uit HubSpot onderzoek 'State of Inbound 2016'

Afb. 1 Hoe is de relatie tussen marketing en sales?

Slechts 22% van de respondenten hebben een SLA opgesteld. (Zie afb.1) Echter zegt maar liefst 82% van deze groep dat hun strategie werkt. (Zie afb.2) Verder laten de cijfers zien: hoe minder de afdelingen op één lijn zitten, hoe minder effectief hun strategieën zijn. Daarnaast is de combi van het voeren van inbound marketing en het hebben van een SLA nog meer succesvol. Organisaties die deze combinatie hebben, hebben 5x meer kans op een succesvolle strategie.

Screenshot uit HubSpot onderzoek 'State of Inbound 2016'

Afb. 2 Is onze marketingstrategie effectief?

Wat dan nog opvalt is het grote gat in de perceptie van marketing en de perceptie van sales. 1/4e van de marketeers denkt dat sales de beste leads genereert. En iets minder dan 1/4e van sales denkt dat de beste leads van marketing komt. Zo’n 25% is misschien wel een best oké cijfer, maar als je dan gaat kijken naar hoe sales de kwaliteit van deze leads beoordeelt, dan scoort marketing toch nog slecht. (Zie afb.3)

Screenshot uit HubSpot onderzoek 'State of Inbond 2016'

Afb. 3 Hoe wordt de kwaliteit van marketingleads beoordeeld?

De SLA is daarom belangrijk voor de toekomst van marketing. De SLA is namelijk een systeem om feedback te verkrijgen en te verbeteren. De communicatie tussen de twee disciplines marketing en sales moet daarom verbeterd worden. Zo kan niet alleen marketing óf sales effectiever zijn, maar het levert voordelen voor de gehele organisatie. Zo zie je ook dat bij organisaties met een SLA, de leads beter beoordeeld worden. (Zie afb.4)

ScreenShot uit HubSpot onderzoek 'State of Inbound 2016'

Afb.4 Hoe worden marketingleads beoordeeld bij organisaties met een SLA