Traditioneel dient een service level agreement, SLA in het kort, om te definiëren wat een klant van een dienstverlener zal ontvangen.

Een gecombineerde SLA

Tegenwoordig wordt een gecombineerde marketing en sales SLA steeds populairder. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een gecombineerde SLA voor 81% van de gevallen leidt tot een effectieve marketing- en sales strategie. In deze gecombineerde SLA staan zowel marketingdoeleinden (zoals aantal leads of inkomstenpijplijnen) en de verkoopactiviteiten die zullen volgen en ondersteunen. Beide teams gebruiken dit document, op basis van concrete, numerieke doelen, als een verbintenis om elkaar te ondersteunen.

Voordat je een SLA opstelt, is het dus van belang dat de sales- en marketingteams goed samenwerken.

Een gecombineerde service level agreement maak je als volgt:

Stap 1 – De cijfers en doelstellingen van marketing

De eerste stap is het bepalen van de doelstellingen en de hierbij passende cijfers voor de marketing afdeling. Om de cijfers en doelstelling van marketing te berekenen en bepalen, heb je een aantal gegevens nodig:

  • Het totale verkoopdoel (in termen van inkomstenquotum)
  • Het gemiddelde percentage van de omzet die voortvloeit uit marketing gegenereerde leads
  • De gemiddelde grootte van de verkoopomvang
  • Het gemiddelde percentage van de lead-to-consumer

Op basis van deze gegevens kunnen berekeningen worden gemaakt. Deze berekeningen leiden tot een overzicht van het aantal klanten die je nodig hebt, het aantal leads die je nodig hebt en de algemene resultaat voor de marketingactiviteiten om eerder besloten doelstellingen te bereiken.

Het is een goed idee om deze berekeningen elke maand opnieuw te evalueren, dit omdat er een aantal factoren zijn die, de getallen die in uw berekeningen in de loop van de tijd zijn gebruikt, kunnen veranderen.

Stap 2 – De cijfers en doelstellingen van sales

Hetzelfde geldt voor sales; de cijfers en doelstellingen moeten bepaald en berekend worden. Zo moet er bepaald worden wat de snelheid en diepte van het opvolgen van marketing gegenereerde leads moet zijn. De eerste momenten na conversie van de lead zijn namelijk van cruciaal belang om een relatie met uw leads op te bouwen.

Ook hier is het een goed idee om de cijfers en doelstellingen elke maand opnieuw te evalueren.

Stap 3 – Rapporteer

Nu de doelstellingen bepaald zijn en in werking zijn gezet, is het tijd om de voortgang van beiden afdelingen te volgen. Dit kan gemakkelijk via een marketing automation systeem.

Bekijk deze statistieken maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks om de voortgang te controleren en zorg ervoor dat zowel de sales- en marketingteams toegang hebben tot de rapporten van de gecombineerde SLA. Dit helpt de verantwoordelijkheid en transparantie te behouden en stelt beide teams in staat om problemen aan te pakken – of elkaar te feliciteren met productieve resultaten.

Bronnen

Davidoff, D. (2015, Oktober 28). How to Create an Effective Sales and Marketing SLA. Opgehaald van HubSpot: https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-align-create-an-effective-sla

Mirman, E. (2017, Mei 25). How to Create a SMarketing Service Level Agreement. Opgehaald van HubSpot: https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/34212/how-to-create-a-service-level-agreement-sla-for-better-sales-marketing-alignment.aspx