Content is er in alle soorten en maten en kan worden ingezet voor elk kanaal. Het is dan ook duidelijk dat daarom een goede content strategie van belang is en dat een content kalender je daar in ondersteunt. Deze relevante, op maat gemaakte, content kan gemakkelijk via marketing automation op het juiste moment met jouw bezoekers worden gedeeld. Maar welke online marketing kanalen en tools kun je eigenlijk inzetten?

De meest voorkomende marketing kanalen op een rijtje:

Video marketing

Door middel van content marketing deel je je kennis en ideeën. Deze kennis en ideeën kun je onder andere delen via video’s. Video marketing is dan ook het structureel, over een langere periode, inzetten van online video om zichtbaarheid te creëren en je doelgroep te binden of te bewegen tot actie. Daarnaast is video de meest persoonlijke manier om te communiceren op het internet.

Social Media marketing

Communiceren via Social Media gebeurt steeds vaker. Social Media marketing is een marketing kanaal die perfect in speelt op online communicatie. De Social Media kanalen van bedrijven worden namelijk ingezet met als doel marketing (communicatie) doelstellingen te realiseren. Social Media marketing is een populair marketing kanaal mede door de opkomst van het internet en smartphones. Jouw klanten zijn op deze manier binnen hand bereik.

Search Engine marketing

Search Engine marketing, ook wel zoekmachinemarketing, is het specialisme dat websites vindbaar maakt bij zoekdiensten zoals Google en Yahoo. Het doel van dit kanaal is het promoten van je bedrijf door middel van een goede positie te bemachtigen bij zoekmachines. Search Engine Advertising en Search Engine Optimization zijn termen die bij dit marketing kanaal horen.

E-mail marketing

E-mail marketing is een vorm van directe marketing waarbij e-mail wordt gebruikt om commerciële boodschappen naar je doelgroep te sturen. Het is gericht op het creëren en behouden van relaties met prospects en klanten. Dit gebeurd door middel van het traditionele e-mailverkeer met als doel prospects en klanten te informeren, aanbiedingen te promoten en events of nieuwe producten/diensten aan te kondigen. De belangrijkste vorm van e-mail marketing is de nieuwsbrief.

Affiliate marketing

Dit marketing kanaal houdt in dat je advertenties, voor producten en services, van andere bedrijven op je website plaatst. Zodra er iemand klikt op deze advertenties, en op de website van de adverteerder een product of dienst aanschaft, verdien je hierover een commissie. Simpel gezegd is het dus het promoten van andermans producten of diensten op jouw website in ruil voor geld. Dit kan natuurlijk ook andersom; jij plaatst advertenties over jouw producten en services op een website van iemand anders en betaald de ander daarvoor.

De kracht

De kracht van de marketing kanalen is dat de kanalen samenwerken en elkaar versterken. Het is daarom juist goed om te communiceren via meerdere kanalen. Uiteraard moet dit wel passen bij jouw doelstellingen en doelgroep.