Alle termen die in marketing en sales voorbijkomen, staan niet op zich. Het een draagt bij aan of versterkt het ander. Emailmarketing is geen discipline op zich. Emailmarketing is onderdeel van een campagne, die campagne is onderdeel van een contentstrategie en zo verder. Zo geldt voor lead nurturing dat het eigenlijk een beschrijving is van het belang van het opstellen van buyer persona’s en een contentstrategie.

 

Wat zijn de voordelen van lead nurturing?

Door te laten zien dat je weet waar je mee bezig bent, gaan je leads je zien als een thought leader. Leads leren dat ze jouw organisatie kunnen vertrouwen. Door die vertrouwensband op te bouwen voordat je ze gaat benaderen met sales groeit de kans op een aankoop. Dit geldt des te meer voor b2b organisaties. Vaak maken meerdere personen de keus en verloopt de oriëntatie en het aankoopproces wat langer.

 

Hoe pak ik dat aan?

In ons artikel over contentmarketing kwam het al eens voor; gesegmenteerde, gratis content. Door een goede segmentatie is de content des te relevanter. Dat segmenteren doe je door buyer persona’s op te stellen. Je lead moet met een van die persona’s matchen. De content die je maakt en gemaakt hebt is ook op een van deze persona’s aangepast en die kun je je lead aanbieden. Hoe je buyer persona’s en contentmarketing aanpakt lees je in onze artikelen hierover.

Lead nurturing is dus het opbouwen van een vertrouwensrelatie met je potentiële klanten, leads, door het goed inzetten van buyer persona’s en contentmarketing.