Het verzamelen, analyseren en toepassen van data is de laatste jaren flink toegenomen. Helaas wordt er naast de positieve toepassing van data, ook misbruikt gemaakt van persoon gerelateerde data. Tegenwoordig is de privacywetgeving daarom niet meer te ontlopen. Het bestaat uit veel regels en uitzonderingen. Dit geldt ook bij de implementatie van marketing automation.

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Als marketeer verzamel je met behulp van diverse middelen data van bezoekers. Denk hierbij aan marketing automation-systemen, waarmee je persoonsdata verzamelt om relevanter en persoonlijker te communiceren. Uiteraard met als doel een betere klantervaring en binding. Echter brengen dit soort tools ook de verplichting met zich mee om in lijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming te zijn en blijven. Deze privacywetgeving is per 25 mei 2018 van toepassing. Je krijgt dus vanaf volgend jaar onherroepelijk te maken met de cookiewetgeving of andere wetgevingen met betrekking tot gegevensbescherming. Dit omdat gedragsregistratie nu eenmaal een onderdeel is marketing automation.

Cookies

Cookies zijn een belangrijk hulpmiddel bij het verzamelen van de data. Cookies zijn kleine databestandjes die een webserver naar de browser stuurt. Deze worden opgeslagen op de harddisk en bij een volgend bezoek aan de website, wordt deze naar de server teruggestuurd. Zo herkent de webserver de browser en houdt bijvoorbeeld bij wat de gebruiker in het verleden heeft gedaan. Er zijn verschillende cookies. Functionele cookies zijn cookies die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van je website. Analytische cookies zijn voor het bijhouden van gegevens over de kwaliteit en de effectiviteit van je website.

De cookiewet

Een aantal jaar terug deden bedrijven eigenlijk maar wat en was het voor websitebezoekers vrijwel onmogelijk om te achterhalen welke informatie over hen werd verzameld. Dit veranderde toen de Nederlandse overheid ingreep. De cookiewet werd van kracht. Deze wet geldt echter alleen voor analytische cookies waarbij persoonsinformatie wordt geregistreerd. De website moet in dat geval toestemming vragen aan de websitebezoeker. Onder deze analytische cookies zijn andere sub-cookies van toepassing bij marketing automation:

  • Trackingcookies: Dit zijn cookies die gebruikt worden om het gedrag van jouw websitebezoekers vast te leggen.
  • Social mediaplug-in cookies: Dit zijn cookies die gebruikt worden door de plug-ins van social media, denk hieraan bij het delen van bijvoorbeeld een blogartikel op Facebook.
  • Cookies met een unieke identifier: Deze cookies herleiden gedrag naar individuen.

Wanneer er sprake is van bovenstaande sub-cookies, is er sprake van invloed op privacy en moet er toestemming gevraag worden.

Legale manier

Via marketing automation is het de bedoeling om personeelsgegevens te verzamelen op een legale manier. Je moet dus toestemming vragen bij je websitebezoekers. Dit doe je door middel van een tweedeling, bestaande uit een pop-up en een pagina met aanvullende informatie. De pop-up geeft aan welke informatie je verzamelt, waarom dit gebeurt en voor welke website. Ook voeg je een link toe naar een pagina met aanvullende informatie. Op deze pagina plaats je je gegevens, de domeinnamen waar toestemming voor geldt, het type cookie en het doel van de cookies.

Wanneer de bezoeker geen expliciete toestemming geeft, mag je zijn of haar gegevens niet opslaan en wordt de bezoeker naar een cookie-vrije versie van de website geleidt. Dit is in de praktijk vaak erg kostbaar.

Verzamel jij je data al via de legale weg?

Bronnen

Beelen, J. (2017). Marketing automation privacy wetgeving en cookies. Retrieved from Stan & Stacy: http://stanandstacy.com/gdpr-europese-wetgeving-marketing-automation-privacy-en-cookies/

Damveld, J. (2017, juli 20). 4 stappen om als marketeer de nieuwe privacywet goed na te leven. Retrieved from Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2017/07/20/4-stappen-om-als-marketeer-de-nieuwe-privacywet-goed-na-te-leven/

van Rein, M. (2017). Nieuwe privacywetgeving AVG en e-mailmarketing. Retrieved from Qamel: https://qamel.nl/blog/nieuwe-privacywetgeving-avg-en-e-mailmarketing/