Sales en marketing zijn niet langer twee aparte processen. Het is daarom van essentieel belang om de kennis over klanten te integreren met geautomatiseerde, multi-channel campagnes. Een volledig geïntegreerd sales- en marketing automation systeem is de oplossing.

Scheiding

Echter bestaat er nog altijd een scheiding, qua automatisering, tussen CRM, waar sales mee werkt, en marketing automation, het domein van de marketingafdeling. Gelukkig spelen steeds meer (software)bedrijven hier op in en wordt er software ontwikkeld waarbij CRM en marketing automation software samen is geïntegreerd. Hiermee is de brug geslagen tussen marketing en sales. Dit is fijn en heeft meer en meer voordelen:

Voorkom verspillingen van tijd en geld

Ondanks het feit dat verkoop en marketing niet langer onderling twee aparte processen zijn, gebruiken veel bedrijven ofwel een verouderd verkoopmodel of ineffectieve marketingautomatisering en lead generatie tools. Sales en marketingteams worden gescheiden in plaats van gegevens, doelen en technieken te delen. Hierdoor worden vaak tijd en geld onvermijdelijk verspild. Dit kan worden voorkomen door een volledig geïntegreerd systeem.

Verkoopcyclus

Een marketing automation systeem is een stap in de goede richting, toch is dit niet alles van het geheel. De rest gaat namelijk over de hele verkoopcyclus: de sales tools, het opbouwen van relaties en de analyse. Zelfs wanneer de verkoopcyclus verbetert, kan het niet versnellen zonder gecombineerde sales- en marketingautomatisering. Door sales toe te voegen aan het marketing automation systeem is het mogelijk om deze verkoopcyclus in ongekende manieren te automatiseren en optimaliseren.

Daarnaast kunnen door de automatisering tools, zoals accurate en real-time weergave van klanten, worden gebruikt die erg waardevol zijn voor sales en marketing.

Gemeenschappelijke fundamenten

Ook zorgt integratie van verkoopautomatisering met marketingautomatisering dat de teams gemeenschappelijke fundamenten krijgen en behouden: gemeenschappelijke doelen, consistente berichtgeving en verantwoordelijkheid.

Vanaf het begin

Vergeet niet dat marketing automation een traject van maandenlange voorbereiding vergt en betrekking heeft op de gehele organisatie. Het is daarom belangrijk om de salesafdeling er in een vroeg stadium van het proces bij te betrekken. Daarnaast moet de sales afdeling gedurende het gehele proces op de hoogte gehouden worden van nieuwe ontwikkelingen. Alleen als marketing en sales vanaf het begin samen werken, zal je sales/marketing automation project slagen.

Bronnen

Beelen, J. (2016). De gevolgen van marketing automation voor sales en marketing. Opgehaald van Stan & Stacy: http://stanandstacy.com/de-gevolgen-van-marketing-automation-voor-sales-en-marketing/

Messer, A. (2015, Juli 14). Top 5 Reasons to Combine Sales and Marketing Automation. Opgehaald van Agile CRM: https://www.agilecrm.com/blog/combined-sales-marketing-automation/