Search Engine marketing, ook wel zoekmachinemarketing, is het specialisme dat websites vindbaar maakt bij zoekdiensten zoals Google en Yahoo. Het doel van dit kanaal is het promoten van je bedrijf door middel van een goede positie te bemachtigen bij zoekmachines.

Binnen zoekmachine marketing kan er onderscheid worden gemaakt tussen twee verschillende methodes: SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren).

SEO

Search Engine Optimization is een van de meest winstgevende vormen van internet marketing. SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie, is het optimaliseren van jouw website om deze zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te krijgen. Organische zoekresultaten zijn resultaten waar je niet voor hoeft te betalen als iemand erop klikt, deze zoekresultaten worden ook wel de natuurlijke zoekresultaten genoemd.

Er zijn vele internetgebruikers die bij hun zoektocht naar producten of diensten een zoekmachine gebruiken. Wanneer jij jouw website het beste hebt geoptimaliseerd, door middel van bijvoorbeeld relevante (zoek)woorden, kom je bovenaan de zoeklijst en zien potentiële klanten jouw website als eerst. Dit zorgt voor meer bezoekers op je website. Daarnaast straalt het een toppositie uit, wat veel bezoekers aantrekt.

Het feit dat er geen kosten per klik zijn, is dan ook een enorm voordeel van SEO. Echter kan het veel tijd kosten om bovenaan de lijst te komen.

SEA

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising, of zoekmachine adverteren in het Nederlands. Tegen betaling adverteer je in de zoekresultaten. Het betreft de advertenties die rechts van en boven de organische resultanten in de zoekmachine staan. In principe is het wie het meest betaalt, scoor het hoogst op de lijst.

De mogelijkheden van SEA zijn eindeloos. Zo kies je zelf voor interessante en relevante (zoek)woorden, de regio en tijd dat je advertentie getoond wordt. Daarnaast kan je je maximale budget aangeven en hoeveel je per klikt wilt betalen. Ook kan zoekmachine adverteren op verschillende manier worden ingezet zoals voor meer verkoop op jouw website of de naamsbekendheid van jouw bedrijf en/of product vergroten.

Het grootste voordeel van SEA is dat je advertentie kunt monitoren via het programma Google Adwords. Bovendien betaal je pas als de bezoeker op jouw website klikt, dit heet ook wel pay-per-click (PPC) of cost-per-click (CPC). Echter kan het een prijzige oplossing zijn.

Elkaar versterken

Dat SEO en SEA verschillende specialismen zijn, binnen het gebied zoekmachinemarketing, is duidelijk. Echter hebben beide vormen veel raakvlakken en kunnen ze elkaar enorm versterken. Zo kan een SEA-campagne veel waardevolle inzichten, met betrekking tot zoekwoorden, genereren die weer gebruikt kunnen worden bij een SEO-campagne. Ook kunnen inzichten met betrekking tot advertentie uitingen worden gedeeld en wederzijds worden gebruikt.

Bronnen

Berman, R., & Katona, Z. (2013, May 22). The Role of Search Engine Optimization in Search Marketing . Marketing Science , 644-651.

Jafarzadeh, H., & D’Ambra, J. (2015). A Systematic Review on Search Engine Advertising.

Visser, R. (2012, Maart 7). Hoe SEA en SEO elkaar kunnen versterken. Retrieved from Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-sea-en-seo-elkaar-kunnen-versterken