Social Media marketing is een vorm van internet marketing waarbij diverse sociale media kanalen worden gebruikt om marketing en communicatiedoelstellingen te realiseren. Social Media marketing is een populair marketing kanaal mede door de opkomst van het internet en smartphones. Jouw klanten zijn op deze manier binnen hand bereik.

Sociale Media

Er is bijna niemand meer die de term ‘Social Media’ niet kent en/of gebruikt. Sociale Media is dan ook wel een verzamelbegrip voor online platformen waarbij het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke wijze. Bekende online platformen zijn Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Instagram en Snapchat.

User generated content

Bij Social Media draait het vaak om de rol van de bezoeker. De bezoeker zorgt meestal voor de inhoud van de website. Denk hierbij aan het uploaden van video’s op YouTube, het bijhouden van een Instagram account of online reviews plaatsen op een Facebook pagina van een bedrijf. Dit wordt ook wel user-generated content (UGC) genoemd.

Paid, Owned en Earned media

Social Media neemt vaak een paid, owned of earned vorm aan. Met paid media (betaalde media) wordt mediaruimte bedoeld die wordt ingekocht door het bedrijf. Dit kunnen reclames, advertenties en gesponsorde links over producten of het bedrijf zijn. Owned media (eigen media) zijn media die door het bedrijf zelf uitgegeven worden. Hieronder worden onder andere de website en de Facebook pagina van het bedrijf verstaan. Earned media (verdiende media) staat gelijk aan user-generated content. De aandacht voor je merk wordt dus bepaald door derden zoals bloggers en consumenten. Mond-tot-mond communicatie valt hier ook onder.

Voordelen en nadelen

Social Media heeft veel sterke kanten. Zo is Social Media altijd actueel en wordt het door veel Nederlanders gebruikt. Daarnaast is het gebruik van Social Media gratis en kunnen bedrijven hun nieuwe en bestaande klanten beter leren kennen. Echter heeft Social Media ook nadelen. Zo blijven online berichten altijd bestaan (ook de verkeerd geplaatste of negatieve berichten!) en kost Social Media veel tijd.

Inzetten als marketing strategie

Social Media inzetten als marketing strategie is helemaal geen slecht idee. Social Media kanalen kunnen namelijk uitstekend worden ingezet om een groot deel van jouw doelgroep te bereiken. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om een dialoog aan te gaan met je doelgroep, klanttevredenheid te meten, om je merk te branden en om je online kanalen uit te breiden.

Om te profiteren van bovenstaande punten, is een goed doordachte Sociale Media strategie van belang. Een voorbeeld van een strategisch stappenplan:

  • Stap 1: Start met sociale research;
  • Stap 2: Bepaal je doelstellingen;
  • Stap 3: Bepaal je doelgroep;
  • Stap 4: Organiseer je interne beleid;
  • Stap 5: Maak aantrekkelijke content- en communicatieboodschappen;
  • Stap 6: Uitvoering;
  • Stap 7: Meten van de uitkomsten.

Welk Social Media kanaal zet jij in?

Bronnen

Assaad, W., & Gomez, J. M. (2011). Social Network in marketing (Social Media Marketing).

Drell, L. (2011). How Social Media is changing Paid, Earned & Owned Media. Opgehaald van Mashable: http://mashable.com/2011/06/23/paid-earned-owned-media/

Duursma, J. (2013). Sociale media strategie in 60 minuten. Haystack.