Marketing automation is tegenwoordig een veelvoorkomende software in de marketing wereld. Gezien de veelbelovende statistieken en verhalen is dit niet verbazingwekkend. Toch blijkt bijna de helft van de marketeers, die marketing automation inzetten, niet tevreden te zijn. Tegenvallende implementatie en gebrek aan voldoende kennis zijn vaak de knelpunten.

Voordat je je begeeft op het terrein van marketing automation, is het goed om je te verdiepen in een aantal valkuilen. Hierbij enkele valkuilen op een rijtje:

Valkuil 1 – Marketing automation is makkelijk

Wellicht de meest voorkomende fout is dat marketeers marketing automation software aanschaffen zonder dat ze daar een plan van aanpak voor hebben. Het is dan ook belangrijk niet te makkelijk te denken over marketing automation. Dit is niet slim en resulteert vaak in een negatief eindresultaat. Maak daarom vooraf een businessplan met een duidelijke strategie en doelstellingen.

Valkuil 2 – Geen kennis van je doelgroep

Om marketing automation succesvol in te kunnen zetten, is kennis over je doelgroep cruciaal. Het ontwikkelen van een goede buyer persona en het vaststellen van de buyer journey is belangrijk om je potentiele klanten van waardevolle informatie te voorzien, hen te helpen gedurende het aankoopproces en om een relatie met ze op te bouwen.

Valkuil 3 – Geen relevante content

Deze valkuil ligt in het verlengde van de tweede valkuil. Wanneer je je klanten kent, weet je wat voor hen waardevolle informatie is. Focus dus niet te veel op commerciële content. Dit is content waarin wordt gesproken over de producten en/of diensten die je aanbiedt. Richt je op content wat wordt gewaardeerd door je doelgroep. Waardevolle, relevante content is er in vele vormen; maak hier gebruik van.

Valkuil 4 – Geen kloppende klantendatabase

Ga er niet vanuit dat je database geen grondige check nodig heeft voordat je aan de slag gaat met marketing automation. Het is dan ook van belang om je klantendatabase en klantprofielen regelmatig grondig te controleren. Fouten in je database kunnen namelijk voor gênante situatie zorgen (denk aan ‘Beste mevrouw Henk Janssen’). Daarnaast leiden deze fouten tot irritaties bij de ontvangers. Voorkom dit door je database, eens in de zoveel tijd, grondig te controleren en stel je marketing automation software in om eventuele fouten te herkennen.

Valkuil 5 – Geen betrekking van het salesteam

Marketing automation fungeert als verbinding tussen marketing en sales. Zo zijn de marketing automation-tools ontworpen om leads te genereren en activeren. Vergeet dan ook niet om het sales team te betrekken in de implementatie van een dergelijk marketing automation systeem. Stel samen vragen op wanneer je spreekt over een marketing qualified lead (MQL) en wanneer een lead klaar is om over te gaan naar sales. Deze punten kunnen volledig geautomatiseerd verlopen door middel van marketing automation.

Mooie kansen

Marketing automation is goede software die jouw bedrijf mooie kansen biedt, mits je de selectie, implementatie en het gebruik ervan niet onderschat.

Bronnen

van Dongen, M. (2016, January 21). Je wilt starten met marketing automation? Wees gewaarschuwd! . From Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/je-wilt-starten-met-marketing-automation-wees-gewaarschuwd

CMM. (2016, January 5). Tip: Vermijd vooral deze 4 marketing automation-valkuilen. From CMM: http://contentmarketingmanagement.nl/tip-vermijd-vooral-deze-4-marketing-automation-valkuilen/#