top of page

40 vormen van content in recruitment



40 vormen van content welke je kunt inzetten in jouw recruitment strategie.


Sterke content is onmisbaar. Iedereen is op zoek naar die ene post op Facebook of Instagram die bakken met likes oplevert en jouw doelgroep naar je toe trekt. Maar wil je succes boeken met je content, dan moet je het wel goed aanpakken! Wij geven je 40 vormen van content die je kunt inzetten.


Zonder content is er geen online marketing. Daar is geen discussie over mogelijk. Contentmarketing bestaat uit een aantal verschillende onderdelen: snackable content, influencer content, employee-/ candidate content, expert-content en download-content. Door op alle gebieden in te zetten zal je content marketing het beste werken. Er zit een connectie tussen allen, iemand kan van snackable content naar expert- en influencer-content getrokken worden, en zodanig geïnteresseerd raken om ook naar de download-content te gaan. Kortom jij wilt met jouw content opvallen, maar hoe? Creëer unieke content waarin je waarde toevoegt voor jouw potentiële kandidaten. Maar welke vormen zijn er dan allemaal?


Snackable content

Een collectieve term voor digitale content die snel, zonder enige moeite, kan worden geconsumeerd, dat is snackable content. Perfect om de (eerste) aandacht te grijpen van de doelgroep. Het is vaak content die visueel opvalt en herkenbaar is, relevant en meteen begrepen kan worden. Kortom hapklaar en je wil er nog een hap van nemen. Enkele voorbeelden:

1. Explainer animaties: eenvoudige korte animatiefilmpjes die snel iets duidelijk maken

2. Opvallend beeld: in combinatie met een quote of stelling

3. Lijstjes met tips: mogelijk om snel te scannen

4. Kleine infographics: in één oogopslag is het duidelijk

5. Quotes: je doelgroep inspireren

6. Gifjes of memes

7. Korte video: een voorproefje of teaser

Influencer content

Binnen de B2B influencer-marketing? Jazeker. Denk dan niet aan BN’ers, Instagrammers of YouTubers maar mensen met een duidelijke visie en interessante ervaringen binnen jouw vakgebied. Positieve ervaringen beïnvloeden mensen namelijk, ook binnen de B2B. Ze kunnen zich ermee vergelijken of zouden willen vergelijken.

8. Visie-interviews met geleerden of trainers uit het vak: kijken naar ontwikkelingen binnen het vakgebied.

9. Interviews met het C-level van aansprekende bedrijven: een CFO, CEO of CIO vertelt over zijn visie op het vakgebied of deelt een succesvolle aanpak uit de praktijk.

10. Reference cases met klanten: de klant vertelt over zijn positieve ervaringen maar ook over leermomenten.

Employee/ candidate content

Eén van de beste manieren om jouw organisatie positief neer te zetten is door het delen van de verhalen van medewerkers. Zij kunnen het beste vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Deze vorm van content heeft meerdere voordelen, je trekt kandidaten aan maar vertelt ook het DNA van je organisatie aan je bestaande medewerkers. Ook klanten zien deze content. Zo bouw je een uitstraling voor jouw merk op. Wat je daarvoor kunt inzetten:

11.Quiz: leer over het kennisniveau en -behoefte van de doelgroep

12. Ervaringen van medewerkers: als video, artikel of quote bij een aansprekend beeld

13. In het zonnetje zetten van medewerkers: wees trots op je medewerkers en laat dat zien

14. Succesmomenten: mogen gedeeld worden! Hoe klein ze ook zijn

15. Vlogs van medewerkers: authentiek

16. Kandidaat ervaringen: laat de kandidaat zijn of haar persoonlijke ervaring delen met jouw opdrachtgevers.

17. Nieuwe medewerkers verwelkomen: laat zien dat nieuwe mensen met open armen ontvangen worden en dat er beweging in het bedrijf zit

18. Aansprekende klanten delen: deel toonaangevende klanten en daag nieuwe potentiële klanten uit om ook mee te gaan doen

19. Testimonial: korte verklaring van een medewerker op jouw website, wekt vertrouwen bij potentiële kandidaten

Expert content

Iedereen wil samenwerken met de beste vakmensen, toch? Laat zien dat jij de expert in jouw vakgebied bent! Waardevolle content helpt daarbij. Denk aan de volgende voorbeelden:

20. Visie artikelen: beschrijf wat de toekomstdroom van de organisatie is

21. Visueel aansprekend magazine: verborgen parel, mensen lezen print rustiger door dan online

22. Infographics: meeste mensen houden hiervan

23. Nieuwsbrief: breng informatie op de website onder de aandacht

24. How to artikelen: bundel je kennis over een onderwerp

25. Blogs: het medium om relevante, up-to-date en unieke informatie te plaatsen

26. Tips artikelen: help bij het oplossen van een probleem

27. Webinars: hoge prospect betrokkenheid

28. Video’s: beelden zeggen vaak meer dan woorden

29. (Online en offline) Events: biedt de mogelijkheid om reuring te geven aan je content

30. ‘Instructie’ events

31. Podcasts: kunnen beluisterd worden terwijl de luisteraar iets anders doet

32. Digitaal magazine: het leesgedrag van de lezer kan per pagina gevolgd worden, geeft waardevolle kennis over de doelgroep

Download content

Deze content staat afgeschermd op bijvoorbeeld je website. En is cruciaal. De doelgroep laat klantgegevens achter in ruil voor inhoudelijke kennis. Deze vorm van content is diepgaand en moet interessant genoeg zijn om gegevens achter te laten. Aan de hand van deze gegevens kun je een klantendatabase opbouwen.

33. Digitaal magazine

34. Test

35. Webinars

36. Modellen in Excel

37. Whitepapers

38. E-book

39. Demo’s

40. Scan

Je begrijpt nu dat content marketing meer is dan alleen het schrijven van een artikel of blog. Welke vormen zet jij al in? En welke ga je toevoegen? Omdat er zoveel mogelijkheden zijn moet je jezelf afvragen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Zoek welke kanalen en platformen jouw doelgroep gebruikt en leer ze kennen. Dan weet je welke content je kunt inzetten en kom je bij je doelgroep in beeld. Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op, vragen mag altijd!



bottom of page