top of page

Hoe LICHT met een persoonlijke aanpak blijft verrassen

Ook in een kandidatenmarkt waar krapte aan de orde van de dag is, weet LICHT continu de juiste match te maken tussen (digital)marketing en communicatieprofessionals en hun opdrachtgevers. De succesfactor? Oprechte aandacht en kennis van het vak. Dat beginpunt blijkt continu weer het verschil te maken tussen wel of niet succesvol zijn. Succesvol zijn ze zeker, LICHT groeit! Groei maakt dat je dingen ook slimmer moet gaan inrichten. Dat was voor LICHT de reden om te gaan samenwerken met UP. In een gesprek met partners Stefanie Kollen en Maartje van Mackelenbergh vertellen zij over hun succes, de samenwerking en de toekomst van hun organisatie.

licht_02.jpg
Het is nog altijd een kandidatenmarkt waarin LICHT veel doet voor hun professionals. Daarmee maken zij in deze markt het verschil. No matter what, in hoogconjunctuur of laagconjunctuur, is er één ding dat zij nooit loslaten: werken met aandacht voor de menskant én kennis van het vak. Stefanie legt uit: ‘’Dat vinden wij heel belangrijk en dit begint al heel vroeg in het proces. We benaderen mensen alleen voor de juiste opdrachten en we proberen professionals aan boord te krijgen op basis van wat zij echt willen. Dan moet je soms out of the box denken, zodat we kandidaten helpen om deuren te openen waar ze anders nooit in beeld waren gekomen en onze opdrachtgevers verrassen met een niet voor de hand liggende match.’’

Persoonlijk contact

Maartje geeft aan: ‘’Het zit hem in het persoonlijke contact. Die menskant en echte aandacht voor de persoon maakt of je het verschil maakt in deze markt of niet. Veel mensen roepen het, maar wat maakt dat dit lukt? Het begint ook echt met de juiste mensen in ons team. Je moet als consultant empathisch zijn en interesse hebben in mensen.’’
licht_03.jpg

Oprechte interesse en kennis van het vak

LICHT houdt vast aan deze waarden en blijft heel dichtbij zichzelf. Hierdoor hebben zij ook in coronatijd een flinke groei doorgemaakt. Die groei heeft er wel voor gezorgd dat zij hun processen anders moesten inrichten. Stefanie geeft aan hoe groter je wordt, het ook lastiger is om die persoonlijke en oprechte aandacht vast te houden. ‘’Met het anders inrichten van een aantal processen maken we het onszelf makkelijker, maar we laten de persoonlijke aandacht nooit los.’’

 

Daarnaast gelooft LICHT dat specialisten willen praten met specialisten. Om die reden is hun vakkennis cruciaal voor een succesvolle bemiddeling. ‘’Dat vinden we heel belangrijk en we waken er met elkaar voor dat onze kennis altijd up-to-date is.’’

Ik geloof erin dat je bij beide kanten, zowel de klantkant als kandidatenkant, altijd in beeld moet blijven. De arbeidsmarkt is continu in beweging, het blijven golfbewegingen.’’

Maartje van Mackelenbergh
Eigenaar/Partner

Processen automatiseren met Marketing Automation

LICHT heeft een aantal processen geautomatiseerd met de hulp van UP. Maar met aandacht. Stefanie vertelt: ‘’We hebben een aantal zaken kunnen automatiseren door de Marketing Automation. Waarbij we structureel campagnes draaien met als doel het achterhalen van de beschikbaarheid van professionals.’’

Efficiënt met kandidaten in gesprek

Maartje vult aan: ‘’Op die campagnes hebben we continu enorm goede respons! Dit deden we eerst allemaal handmatig door te bellen, mailen en te appen. Het mooie is dat het ons helpt maar we onze professionals ook heel gericht kunnen helpen. We kunnen op deze manier heel efficiënt met onze kandidaten in gesprek blijven en ze in beeld houden voor de juiste opdrachten.’’

Het juiste ritme

Het werken met Marketing Automation heeft moeten groeien en het was zoeken om het juiste ritme te pakken te krijgen, zowel richting kandidaten als opdrachtgevers.

 ‘’In eerste instantie richtten we ons met de Marketing Automation op de prospectkant, en nu ligt onze focus meer op de kandidatenkant; Recruitment Marketing Automation. Ik geloof erin dat je bij beide kanten altijd in beeld moet blijven. De arbeidsmarkt is continu in beweging, het blijven golfbewegingen. Je ziet hierin ook een verschil tussen interim en vast. W&S is op dit moment heel uitdagend door de krapte en dat zal blijven. Maar interim is meer conjunctuurgevoelig. In beeld blijven is dus belangrijk. Dat moet je niet laten verslappen. ‘’

Bouwen aan je brand

De campagnes die LICHT structureel draait met UP hebben altijd twee belangrijke pijlers: de verbinding maken door inhoudelijke content te delen. Denk aan de succesvolle SCHITTERsessies voor marketing- en communicatieprofessionals en de LICHTsessies voor hoofden en directeuren marketing & communicatie. Maar ook het overbrengen van hun waarden, het LICHT DNA. Dat wat hen uniek maakt. Doordat zij continu voorbijkomen bij zowel opdrachtgevers als professionals bouwen zij aan LICHT als merk. Maartje geeft aan: ‘’We hebben inzicht in hoe een opdrachtgever of kandidaat zich op individueel niveau beweegt. Dat gedrag vertelt ons ook hoeveel binding men heeft met ons als bureau. Daarbij zetten we de Marketing Automation in voor een uitnodigingstraject voor een kennisevent of zetten we campagnes in waarmee we onze opdrachtgevers kunnen informeren over een recent beschikbare professional. Zo maak je het jezelf makkelijk in plaats van dat je 300 man gaat bellen. Met het inzicht in het gedrag kunnen we mensen benaderen, maar alleen wanneer zij er klaar voor zijn. Voor ons is het belangrijk dat het altijd de persoonlijke touch blijft houden, in lijn met onze waarden. En dat lukt.’’
Up_topbanner_Licht_01.jpg

Het LICHT DNA

Tot slot geeft Stefanie aan: ‘’Om die reden kiezen professionals uiteindelijk voor ons, vanwege de menselijke kant en de maximale ontwikkelingsmogelijkheden die we bieden. Dat moet aan de voorkant al duidelijk zijn, ook in de content die we delen. Je kunt roepen dat je warm en persoonlijk bent, maar je moet het ook écht doen. Ik weet dat onze professionals, opdrachtgevers en relaties dit zo voelen. Dit is niet alleen een sausje wat we erover heen gooien, dit zit echt in ons DNA. We geloven hier zo enorm in!’’
LinkedIn_profielfoto_stefanie.jpg

Stefanie Kollen
Owner/Partner

  • LinkedIn
LinkedIn_profielfoto_maartje.jpg

Maartje van Mackelenbergh
Owner/Partner

  • LinkedIn
bottom of page