Hoe LICHT met een persoonlijke aanpak blijft verrassen
Ook in een kandidatenmarkt waar krapte aan de orde van de dag is, weet LICHT continu de juiste match te maken tussen (digital)marketing en communicatieprofessionals en hun opdrachtgevers. De succesfactor? Oprechte aandacht en kennis van het vak. Dat beginpunt blijkt continu weer het verschil te maken tussen wel of niet succesvol zijn. Succesvol zijn ze zeker, LICHT groeit! Groei maakt dat je dingen ook slimmer moet gaan inrichten. Dat was voor LICHT de reden om te gaan samenwerken met UP. In een gesprek met partners Stefanie Kollen en Maartje van Mackelenbergh vertellen zij over hun succes, de samenwerking en de toekomst van hun organisatie.
Het is nog altijd een kandidatenmarkt waarin LICHT veel doet voor hun professionals. Daarmee maken zij in deze markt het verschil. No matter what, in hoogconjunctuur of laagconjunctuur, is er één ding dat zij nooit loslaten: werken met aandacht voor de menskant én kennis van het vak. Stefanie legt uit: ‘’Dat vinden wij heel belangrijk en dit begint al heel vroeg in het proces. We benaderen mensen alleen voor de juiste opdrachten en we proberen professionals aan boord te krijgen op basis van wat zij echt willen. Dan moet je soms out of the box denken, zodat we kandidaten helpen om deuren te openen waar ze anders nooit in beeld waren gekomen en onze opdrachtgevers verrassen met een niet voor de hand liggende match.’’
Persoonlijk contact
Maartje geeft aan: ‘’Het zit hem in het persoonlijke contact. Die menskant en echte aandacht voor de persoon maakt of je het verschil maakt in deze markt of niet. Veel mensen roepen het, maar wat maakt dat dit lukt? Het begint ook echt met de juiste mensen in ons team. Je moet als consultant empathisch zijn en interesse hebben in mensen.’’
Oprechte interesse en kennis van het vak
LICHT houdt vast aan deze waarden en blijft heel dichtbij zichzelf. Hierdoor hebben zij ook in coronatijd een flinke groei doorgemaakt. Die groei heeft er wel voor gezorgd dat zij hun processen anders moesten inrichten. Stefanie geeft aan hoe groter je wordt, het ook lastiger is om die persoonlijke en oprechte aandacht vast te houden. ‘’Met het anders inrichten van een aantal processen maken we het onszelf makkelijker, maar we laten de persoonlijke aandacht nooit los.’’
Daarnaast gelooft LICHT dat specialisten willen praten met specialisten. Om die reden is hun vakkennis cruciaal voor een succesvolle bemiddeling. ‘’Dat vinden we heel belangrijk en we waken er met elkaar voor dat onze kennis altijd up-to-date is.’’
Ik geloof erin dat je bij beide kanten, zowel de klantkant als kandidatenkant, altijd in beeld moet blijven. De arbeidsmarkt is continu in beweging, het blijven golfbewegingen.’’
Maartje van Mackelenbergh
Eigenaar/Partner
Processen automatiseren met Marketing Automation
LICHT heeft een aantal processen geautomatiseerd met de hulp van UP. Maar met aandacht. Stefanie vertelt: ‘’We hebben een aantal zaken kunnen automatiseren door de Marketing Automation. Waarbij we structureel campagnes draaien met als doel het achterhalen van de beschikbaarheid van professionals.’’
Efficiënt met kandidaten in gesprek
Maartje vult aan: ‘’Op die campagnes hebben we continu enorm goede respons! Dit deden we eerst allemaal handmatig door te bellen, mailen en te appen. Het mooie is dat het ons helpt maar we onze professionals ook heel gericht kunnen helpen. We kunnen op deze manier heel efficiënt met onze kandidaten in gesprek blijven en ze in beeld houden voor de juiste opdrachten.’’
Het juiste ritme
Het werken met Marketing Automation heeft moeten groeien en het was zoeken om het juiste ritme te pakken te krijgen, zowel richting kandidaten als opdrachtgevers.
‘’In eerste instantie richtten we ons met de Marketing Automation op de prospectkant, en nu ligt onze focus meer op de kandidatenkant; Recruitment Marketing Automation. Ik geloof erin dat je bij beide kanten altijd in beeld moet blijven. De arbeidsmarkt is continu in beweging, het blijven golfbewegingen. Je ziet hierin ook een verschil tussen interim en vast. W&S is op dit moment heel uitdagend door de krapte en dat zal blijven. Maar interim is meer conjunctuurgevoelig. In beeld blijven is dus belangrijk. Dat moet je niet laten verslappen. ‘’