top of page

De toepassing van ChatGPT in Recruitment Marketing Automation



Onze overtuiging is dat als het gaat om technologie, je het verschil maakt in de toepassing. De afgelopen maanden zijn we vanuit UP veel gaan experimenteren met ChatGPT en vooral hoe je dit nu succesvol kunt toepassen in Recruitment Marketing Automation (RMA). De conclusie is dat ChatGPT je vooral helpt versnellen. De kern van onze bevindingen? Laat je niet teveel verleiden door snelheid, waardoor het ten koste gaat van de essentie van Recruitment Marketing Automation, namelijk merkvoorkeur opbouwen bij de latentzoekende kandidaten in jouw doelgroep. In deze blog delen we graag de eerste inzichten.

Recruitment Marketing Automation

Wat is Recruitment Marketing Automation (RMA) nu precies? Met de inzet van RMA zorg je voor een continue instroom van kandidaten. Met RMA richt je je op een grote groep latentzoekende kandidaten, die nog niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. We gebruiken RMA om deze kandidaten te vinden, te volgen en te verleiden met waardevolle inhoudelijke content, zoals webinars, whitepapers en testimonials. De Marketing Automation tooling die ondersteunt in deze visie, maakt dat je het gedrag kunt volgen op persoonsniveau. Daarmee hebben bureaus én corporate recruitment organisaties een innovatieve tool in handen, om sneller en succesvoller te werven op inhoud en waarde. Zo creëren we al in een vroeg stadium merkvoorkeur bij mensen die passen bij de missie van de organisatie. Deze mensen, die intrinsiek kiezen voor jouw organisatie, performen beter en blijven langer bij je werken.

ChatGPT sluit naadloos aan op RMA

Onze visie is dus ontstaan vanuit het feit dat we vooral sneller en slimmer organisaties willen laten werven. Dat is ook precies waarom ChatGPT naadloos aansluit op de inzet van RMA. Het is dan ook zo dat wij vooral hebben ervaren dat ChatGPT je helpt te versnellen, maar het neemt niet over.

We delen graag een aantal praktische toepassingen waarmee je jouw RMA-proces kunt versnellen met de inzet van ChatGPT:

1. In een mum van tijd e-mail tekst schrijven Wil je jouw e-mail introducties schrijven in een mum van tijd? Doe dit dan met ChatGPT. Met RMA deel je continu relevante content met jouw doelgroep. Denk aan whitepapers, artikelen of blogs. Door een prompt in te voeren waarin je vraagt om een e-mail introductie gebaseerd op de tekst van je blog, maakt ChatGPT in no time een passende introductietekst. Daarbij kan je ook vragen om een onderwerpregel. Hoe makkelijk is dat? Wil je nog een stapje verder gaan? ChatGPT kan ook de tekst van jouw CTA-button bedenken. Door de prompt in te voeren: “Maak een CTA-button passend bij…” en je artikel tekst te plakken geeft ChatGPT in no-time een passende buttontekst.

2. AIPRM Wij zijn laaiend enthousiast over de extensie AIPRM. De AIPRM voor ChatGPT-extensie is een hulpmiddel dat de functionaliteit van het ChatGPT-taalmodel uitbreidt en gebruikers meer geavanceerde mogelijkheden biedt als het gaat om schrijven. De uitbreiding is ontworpen om gebruikers te helpen content van hoge kwaliteit te genereren met behulp van AI en algoritmes. Wanneer je de extensie geïnstalleerd hebt zie je dat de ChatGPT omgeving verrijkt wordt met diverse prompts. Al deze handige prompts hangen ook weer onder diverse onderwerpen zoals DevOps en SaaS om te ontwikkelen. Maar ook Marketing en Copywriting. Veel prompts onder deze twee onderwerpen zijn goed toe te passen in RMA. Dit maakt het gebruik van ChatGPT net iets makkelijker. Het maakt het invoeren van de prompts makkelijker om zo een zo goed mogelijke uitkomst te genereren. Laten we nog even iets dieper ingaan op het creëren van pakkende e-mail introductieteksten. Zoals bij punt 1 omschreven kan je dus zelf prompts invoeren om een pakkende e-mailtekst te schrijven. In deze video laten we je zien hoe je dit kunt doen met de inzet van AIPRM.

3. Contentplanning middels ChatGPT Een andere reden om ChatGPT effectief in te zetten binnen RMA, is voor het bedenken van contentonderwerpen. Dit kan voor zowel contentplanning binnen RMA als bijvoorbeeld social mediaplanning. Ook binnen AIRPM kan dit zeer gemakkelijk. Zo is er een prompt waarmee je een complete contentplanning voor 4 weken kunt creëren! Werf je als recruiter finance professionals en wil je een kalender uitwerken met interessante onderwerpen voor deze doelgroep? Dan moet je deze video zeker bekijken.


We kunnen (nog) niet blind vertrouwen op ChatGPT

Bij het schrijven van dit blog voer ik nog even een prompt in om te zien wat ChatGPT mij zelf kan vertellen over hoe je ChatGPT succesvol kunt toepassen binnen automation. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Het gaf mij een pragmatische tekst over wat ChatGPT nu precies is en wat Marketing Automation is. Maar het gaf mij geen complete blog met succesvolle toepassingen gebaseerd op ervaringen. Ook de accuraatheid kan niet gegarandeerd worden. Met andere woorden: we kunnen (nog) niet blind vertrouwen op ChatGPT. De teksten die het systeem genereert komen tot stand op basis van waarschijnlijkheid. Het systeem kan geen causale verbanden leggen en heeft geen begrip van de woorden die eruit rollen. Er is dus nog altijd menselijke controle nodig. En om te kunnen bepalen of de tekst die het systeem voortbrengt accuraat is, zal je altijd voldoende kennis moeten hebben van het onderwerp.

Een uniek sausje

Schrijf je veel content om te delen in je marketing automation? Natuurlijk kan je ChatGPT daarvoor inzetten, als hulpmiddel. Hoe vaak onze content creators het ook hebben geprobeerd. Je kan er geen complete, om door een ringetje te halen, blogs of artikelen uit halen. Content vraagt altijd om een persoonlijke touch van de schrijver. Een sausje, dat uniek is voor je organisatie. Wij geloven erin dat je content altijd twee elementen moet bevatten. De content moet waardevolle, vakinhoudelijke inhoud hebben en het moet vooral geen commerciële boodschap bevatten, maar altijd passen bij de stijl van jouw organisatie. Die stijl kan je niet creëren met de inzet van ChatGPT. Dat maakt dat je latentzoekenden uiteindelijk kunt verleiden om verder met jouw organisatie in gesprek te gaan. Zet ChatGPT dus in om jouw contentcreatie te versnellen. Dat wat een tekst in the end uniek maakt, met de unieke waarden van jouw organisatie en jouw eigen ‘sausje’, datgene waarmee je kandidaten kunt verleiden, kan het systeem echt niet voor je creëren. Het helpt je versnellen!

Net als RMA trouwens… Wil je daar meer over weten? Bekijk dan deze video

We zullen de inzichten met betrekking tot de toepassing van ChatGPT in combinatie met RMA structureel blijven delen.

Mirthe Wildeman

Expertisepartner Up in Business

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page