"Talent echt zién is de golden key in deze arbeidsmarkt"
- esther3580
- 13 mrt
- 3 minuten om te lezen

In een krappe arbeidsmarkt is zichtbaarheid cruciaal. CEO Enrike Rutten (BOSS) zet zeer actief in op digitalisering en Recruitment Marketing Automation (RMA) om kandidaten en klanten strategisch te bereiken en binden.
Je hebt de hele week keihard gewerkt. Tijd voor weekend, tijd voor jezelf, tijd voor andere leuke dingen dan flex en recruitment. ’s Middags gaat je telefoon in je zak. Natuurlijk kijk je even. Een van je kandidaten belt je, een monteur. Best grote kans dat je op zo’n moment denkt: die bel ik maandagochtend wel even terug. Dit geldt echter niet voor Enrike Rutten, CEO van Blue Ocean Staffing Services (BOSS). "Als ik op een zaterdagmiddag door een monteur word gebeld, dan ga ik direct het gesprek met hem aan, wat ik op dat moment ook aan het doen ben." Eigenlijk bevat dit ene zinnetje een groot deel van de visie van Rutten. Ze is vooral extreem klant- en kandidaatgericht, doet alles voor hen. Daarnaast heeft ze een scherp oog voor het belang van digitalisering. Met bij dit alles als einddoel: groei. "Dat was de opdracht die ik van BOSS kreeg toen ik er begin 2024 binnenkwam. En die paste bij mij, want ik houd van groeiopdrachten."
Hogere omzet
Rutten werkt nu pas 10 maanden als CEO voor BOSS. Maar de eerste groeiresultaten zijn al zichtbaar. "In de eerste twee maanden van 2025 hebben we met minder gedetacheerden een hogere omzet behaald." Dat roept de vraag op wat ze in die korte tijd zo goed heeft gedaan. "Het is vooral een prestatie van het hele team. Wat belangrijk is in de flexbranche is dat je moet zorgen dat je de bal hebt. Want de concurrentie is enorm. Wees die concurrenten voor door uiterst actief te zijn." Niet alleen de concurrentie in de markt is gigantisch, maar ook zat het tij tegen in de periode dat Rutten begon. "Er was veel minder vraag naar detachering. Uit eigen ervaring weet ik dat je je in situaties waarin het tegenzit niet moet verstoppen onder de tafel, je niet moet terugtrekken, maar juist moet vechten, in actie moet komen."
"Dat behelst onder andere: in beeld komen bij latent werkzoekenden, zodat zij aan je denken als ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging."
Sterk sturen op vraag en aanbod
In actie komen betekent voor Rutten: zeer sterk sturen op zowel vraag als aanbod. "Dat behelst onder andere: in beeld komen bij latent werkzoekenden, zodat zij aan je denken als ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. Maar ook betekent het veel mensen aannemen, maximale recruitmentresultaten behalen. En bij klanten eigenlijk hetzelfde: zorgen dat je top-of-mind komt bij ze, zodat ze naar jou toekomen als de vraag er eenmaal is." Bij dit alles trekt Rutten alle registers open. "LinkedIn, mailings, en niet te vergeten Recruitment Marketing Automation. Dat laatste is essentieel om voor klanten en kandidaten online en offline zichtbaar te zijn en te blijven, via een vast ritme."
Winnaars in de arbeidsmarkt van de toekomst
Nu zijn er meer bedrijven en leiders die zich kandidaatgericht noemen. De filosofie van Rutten heeft wat dat betreft een onderscheidende kant: het talent van ieder mens zien. "Bedrijven willen vaak graag vertellen wat ze allemaal doen. Ik vraag liever aan mijn doelgroepen wat ze aanspreekt en bezighoudt. Bijvoorbeeld bij Techsharks bemiddelen we mbo’ers, die zijn ontzettend belangrijk voor de arbeidsmarkt. Waarom zien zoveel organisaties deze mensen dan niet écht?"
"Bedrijven willen vaak graag vertellen wat ze allemaal doen. Ik vraag liever aan mijn doelgroepen wat ze aanspreekt en bezighoudt."
Rutten geeft ze graag erkenning, zoals door ze de mogelijkheid te bieden om een hbo-opleiding te volgen. "Laatst nog tijdens een onboardingsessie benadrukte ik dat. Je had die gezichten moeten zien. Ze voelden zich gezien en gewaardeerd. Voor ons heeft dat als voordeel dat we dergelijke talenten voor zeker 4 jaar aan ons binden. En dat ze Techsharks hun hele leven niet meer zullen vergeten. Vergis je niet, als wij bij Techsharks geen monteurs vinden, kan het licht uit. Het is dus belangrijk om talenten te vinden, te zien en te behouden. In mijn ogen is dat de golden key voor succes in de huidige tijd. Sterker nog, ik denk dat de winnaars in de arbeidsmarkt van de toekomst die bedrijven zijn die hun mensen werkelijk zien. En dan bedoel ik niet alleen de mensen in overhemd op kantoor, maar echt iedereen."
Blue Ocean Staffing Services
Blue Ocean Staffing Services is een vooraanstaande dienstverlener in de technische en financiële sector, met een breed portfolio aan gespecialiseerde labels die actief zijn in Nederland, België en Zuid-Afrika: Techsharks, Special Ops, Orcatech, iSprout, Tech Seals en Baanbreed.


