top of page

‘Alleen mensen kunnen andere mensen verleiden’



Erwin Bouwman is al 30 jaar directeur van Legal People, hét executive search-bureau voor de juridische markt. Niet alleen door een groot netwerk, kennis en ervaring is hij marktleider geworden, maar zeker ook door een unieke aanpak. Die is gebaseerd op het verleiden van kandidaten.


Ontbijtsessies, LinkedIn, advertenties in (online) kranten, en de inzet van Recruitment Marketing Automation dankzij samenwerking met UP. Op deze en nog veel meer manieren probeert Legal People kandidaten in de juridische markt warm te maken voor een overstap. Met die verleidingskracht onderscheidt Legal People zich – net als UP – in zijn markt. ‘En dat is een complexe, structureel krappe markt’, zegt directeur Erwin Bouwman. ‘Dat tekende zich al jaren geleden af. Nog voor de bankencrisis was er sprake van veel vergrijzing en weinig aanwas die op de juridische sector afkwam. Nu, zo’n 15 jaar later, zien we inderdaad dat veel mensen in de markt prima op hun plek lijken te zitten. Er zijn erg weinig actief zoekende juristen.’


100 procent garantie

Toch lukt het Legal People om opdrachtgevers meer dan tevreden te stemmen met nieuwe kandidaten. Wat heet, het executive search-bureau biedt opdrachtgevers 100 procent garantie op een succesvolle invulling van een vaste of interim positie. ‘We vullen inderdaad alles in, uiteraard mits het een haalbaar profiel betreft.’ Volgens Bouwman kan Legal People dit waarmaken door zijn omvangrijke netwerk, het al meer dan 30 jaar lang door en door kennen van de markt én dus door de unieke propositie. ‘Die is gebaseerd op het continu in gesprek zijn met kandidaten, ze te verleiden tot een nieuwe functie die bij ze past.’ Dat laatste zegt Bouwman niet zonder reden. ‘Wij geloven dat de juiste persoon op de juiste positie energie geeft en gelukkiger maakt.’ De methodiek werpt overduidelijk vruchten af: Legal People is marktleider en beschikt over het grootste aantal juridische vacatures in de markt.


Innoveren en ontwikkelen

Als je zo lang bestaat als Legal People bestaat het risico dat je vastroest, veroudert. Bouwman wil dat voorkomen door continu te innoveren en te blijven ontwikkelen. Zoals met Recruitment Marketing Automation, of met de zogeheten PACT-meting. ‘Dat is een assessment dat specifiek voor juristen is ontwikkeld’, verklaart Bouwman. ‘We investeren hiermee in onze kandidaten. Ze krijgen onder meer inzicht in waarvan ze energie krijgen en wat ze juist energie kost. En ook waar hun ontwikkelpotentieel ligt. Met het resultaat van de PACT-meting kunnen we individuele juristen en teams verder helpen.’ Weer een ander voorbeeld van het blijven innoveren en ontwikkelen is de overname van Hemingway, enkele jaren terug. ‘Hemingway richt zich op commissarissen en toezichthouders. Is sterk in opleiding, search en evaluatie. Diensten die we nog niet hadden. Ook bij Legal People ontwikkelen we nu opleiding en evaluatie.’


AI

Zo zit Legal People nooit stil en kijkt het voortdurend naar kansen en passende technologieën. Iets waarover Bouwman ten slotte nog wel iets kwijt wil. ‘Natuurlijk omarmen wij nieuwe technologieën ook, ze zijn meestal uiterst waardevol. Zo kan AI ons nu en in de toekomst steeds verder helpen, bijvoorbeeld bij het samenvatten van interviews met kandidaten. Ik ben er wel van overtuigd dat het echte search-werk zoals wij dat doen, mensenwerk is en blijft. Soms hoor je onrealistische dingen over AI, zoals dat het alle banen gaat verdrijven. Daar geloof ik niet in. Zeker onze aanpak, het verleiden, is echt mensenwerk. Alleen mensen kunnen andere mensen verleiden.’


bottom of page