top of page

‘Bureaus die slim omgaan met technologie winnen de strijd’



Er zijn van die mensen van wie elk woord raak is. Dat geldt zeker ook voor HR- en flexstrateeg Wim Davidse. Zijn visie op de arbeidsmarkt is kraakhelder, origineel en even verontrustend als troostend. ‘De krapte op de arbeidsmarkt gaat eeuwig duren, maar technologie kan die helpen oplossen.’


Een onzalige combinatie. Zo noemt HR- en flexstrateeg Wim Davidse de economische situatie waarin we ons nu bevinden. ‘Na jaren van groei staat de economie momenteel in de pauzestand. Met een groei van 0,5 procent in 2023 en een verwachte groei van 1,0 procent in 2024 kun je rustig stellen dat de economie is afgekoeld. In de afgelopen decennia is de economie natuurlijk vaker stilgevallen. Dan zag je dat werkgevers minder mensen nodig hadden en werden de flexkrachten als eerste naar huis gestuurd. Zoiets zie je nu ook her en der gebeuren, zoals in de transport en logistiek.’ Maar naast een stagnerende economie is er ook nog altijd sprake van een krappe arbeidsmarkt. En zie daar de onzalige combinatie waar Davidse op doelt. ‘Werkgevers slaan aan het twijfelen. Moet ik nu wel of geen flexkrachten inhuren? Moet ik werknemers nu wel of geen vast contract aanbieden? Uitzendbureaus concurreren soms zelfs met hun opdrachtgevers.’


De flexrevolutie

Grote vraag: hoe moet je als bemiddelingsbureau nu manoeuvreren gegeven die krimpende economie en krappe arbeidsmarkt? ‘Er zijn twee soorten bureaus die in deze tijd ongewoon hard groeien. Zij die hun eigen flexkrachten een vast contract aanbieden, fase C, en die deze krachten in feite gaan detacheren bij verschillende, afwisselende opdrachtgevers. En zij die hun kandidaten via gerichte opdrachten helpen zoeken naar de ultieme werkgever, en de kandidaat daar een vast contract in het vooruitzicht stellen. Deze twee beloftes werken tegenwoordig hartstikke goed. Dit tekent het blijvende belang van flex anno 2023, ofwel de flexrevolutie.’


Alleen maar meer flex

Deze visie doet wellicht wat vreemd aan in een tijd waarin de politiek met allerhande wetten en regels flex sterk aan het terugdringen is. Maar Davidse stelt gerust: ‘Al zo’n 25 jaar verandert de wetgeving rondom flex continu. Met als doel minder flex te realiseren. Als je goed kijkt, zie je dat er ondanks alles alleen maar méér flex is gekomen. Wetgeving zette er hooguit een tijdelijke rem op. Ze compliceerde de werkelijkheid voor korte tijd, bedrijven moesten hun software aanpassen en zorgen dat ze compliant werden. Daarna groeide flex weer rustig verder. Als het terugdringen van flex al decennialang niet lukt, waarom zou het dan in de komende jaren wél lukken? Ik ben dan ook niet somber, eigenlijk zou alleen een keihard verbod op flex echt werken. Daarbij komt: waar vind je in vredesnaam toezichthouders en handhavers in deze krappe arbeidsmarkt?’


Vierde industriële revolutie

Over die krapte is Davidse stellig. ‘Die gaat eeuwig duren. De vergrijzing en ontgroening op de arbeidsmarkt nemen de komende jaren alleen nog maar verder toe. Digitalisering is noodzakelijk om het probleem van die eeuwige krapte te helpen oplossen.’ Volgens Davidse is de vierde industriële revolutie in volle gang, met de AI-technologie achter bijvoorbeeld ChatGPT als versneller. ‘We staan met AI echt nog maar aan het begin. Bedrijven begrijpen wel dat dankzij AI minder werknemers nodig zijn voor hetzelfde werk. Maar nog maar weinig organisaties weten AI al goed toe te passen. Het is best complex en duur, zo redeneren ze, dus dan doen we het nog wel even met mensen van vlees en bloed.’ Het is slechts een kwestie van tijd, denkt Davidse. ‘Zo ging het ooit ook met de stoommachine. Daar ging men pas echt mee aan de slag toen er geen arbeiders meer waren om het werk te doen. Op die manier zal het ook nu gaan. Als bedrijven het water aan de lippen staat, als de markt zo krap is dat ze echt geen mensen meer kunnen vinden, moeten ze AI en andere technologieën wel gaan gebruiken.’


Klavertje vier

Davidse adviseert bedrijven om deze innovaties op de voet te volgen, om de boot later niet te missen. ‘Veel organisaties experimenteren nu met nieuwe technologieën, proberen wat wel en niet werkt. Dat is verstandig.’ Want de bureaus die slim omgaan met technologie – zoals Recruitment Marketing Automation van UP – gaan de strijd in een krappe arbeidsmarkt winnen. ‘Ik gebruik altijd het beeld van een klavertje vier’, zegt Davidse. ‘Je moet als organisatie aan vier voorwaarden voldoen om in de toekomst te slagen. Daarbij gaat het om het hebben van een futureproof strategische visie op jouw marktsegment, een bevlogen missie en ambitie, een stimulerende omgang met eigen, interne medewerkers en een vlekkeloos functionerende organisatie, waarbij mensen, processen en technologie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.’

bottom of page