top of page

De Gouden Driehoek: hoe Kenter recruitment, marketing en business laat samenwerken

Bijgewerkt op: 15 minuten geleden


Wat gebeurt er als recruitment, marketing en de business écht met elkaar in gesprek gaan? Bij energiespecialist Kenter leidt die interne verbinding tot goed gevulde funnels en realistische verwachtingen. Manager HR Maartje Thuis legt uit hoe.

Maartje Thuis | Manager HR Advies & Recruitment bij Kenter

Maartje Thuis, Manager HR Advies & Recruitment bij Kenter, heeft volop uitdaging in haar werk. Zo stort ze zich vol enthousiasme op de fusie tussen de bedrijven Kenter en Groendus. ‘Dit zijn allebei energiespecialisten die zich richten op de zakelijke markt. Ze vullen elkaar uitstekend aan in het ontzorgen van klanten in hun energievraagstukken. Op HR-niveau zijn we alles nu aan het integreren, zoals de verschillende arbeidsvoorwaarden.’ Wat context: Kenter was tot februari 2024 onderdeel van Alliander en is sindsdien overgenomen door pensioenfonds ABP en het Canadese pensioenfonds Omers Infrastructure, die Groendus al in portefeuille hadden. ‘Als Kenter en Groendus ontzorgen wij bedrijven: van infrastructuur tot onderhoud, van meetdiensten tot energieopslag, van financiering tot partnerships en van databeheer tot inzicht en advies.’ Andere grote uitdagingen van Maartje: zorgen voor naamsbekendheid van Kenter als werkgever. En het vinden en behouden van schaarse technische profielen, zoals monteur en uitvoerder.


Potentiële kandidaten structureel benaderen met content


In die laatste uitdaging slaagt Maartje alvast wonderwel. Haar grote geheim: interne verbinding creëren tussen de drie hoeken van de Gouden Driehoek. Ofwel recruitment, de business en marketing. Met daarbij de inzet van Recruitment Marketing Automation (RMA). ‘Met RMA benaderen we potentiële kandidaten structureel met passende content. Daarvoor is het cruciaal dat recruitment, business en marketing in balans en in gesprek zijn. Recruitment moet bijvoorbeeld precies weten wat de business nodig heeft. Stel je besteedt als recruiter heel veel tijd aan het opwarmen van een kandidaat en je nodigt die uiteindelijk uit voor een gesprek. Dan is het voor alle partijen een deceptie als de business zegt dat ze eigenlijk een heel ander profiel zoeken.’


‘Met RMA benaderen we potentiële kandidaten structureel met passende content. Daarvoor is het cruciaal dat recruitment, business en marketing in balans en in gesprek zijn.’

Verbinding tussen recruitment, marketing en de business


Dit is de theorie van de verbinding van de Gouden Driehoek. Met een voorbeeld legt Maartje uit hoe ze die bij Kenter in de praktijk brengt. ‘Wij hebben funnels gemaakt voor specifieke complexe doelgroepen, zoals monteur, uitvoerder en engineer. Per doelgroep hebben we een ambassadeursgroep samengesteld. Dat zijn Kenter-collega’s uit de business die we elke maand een halfuurtje laten vertellen over hun werk. Onze marketingpartner UP krijgt op die manier uitstekende input voor de content die we naar mogelijke kandidaten sturen.’ Zo ontstaat verbinding tussen business en marketing.


Maar ook verbindt Maartje business met recruitment. ‘Zelf ben ik bijvoorbeeld structureel in gesprek met onze COO en managers uit de business. Daarbij bespreken we welke profielen we vooral op langere termijn nodig hebben bij Kenter. In het begin waren vanuit de business ‘kant-en-klare monteurs’ gewenst, die geen opleiding meer nodig hebben. Dat is in deze arbeidsmarkt een utopie, kon ik ze vertellen. Die vind je misschien eens in het halfjaar.’ Door veel gesprekken tussen business en recruitment ontstaat een realistisch gedragen profiel van een kandidaat. ‘Dat is misschien niet de picture perfect-kandidaat, maar wel iemand die we goed kunnen gebruiken en op kunnen leiden om uiteindelijk de picture perfect-kandidaat te worden.’


‘Met speciale content benaderen we de doelgroep rechtstreeks. Zo gaan leads langzaam door de funnel: we warmen ze op, maken ze enthousiast voor Kenter, totdat we ze actief kunnen benaderen.’

Een goed gevulde monteursfunnel


UP helpt Kenter bij dit alles nu ruim een jaar, in eerste instantie vooral met naamsbekendheid als nieuwe werkgever op de arbeidsmarkt. Nu hoofdzakelijk met het door RMA invullen van die lastige vacatures. ‘Met speciale content benaderen we de doelgroep rechtstreeks. Zo gaan leads langzaam door de funnel: we warmen ze op, maken ze enthousiast voor Kenter, totdat we ze actief kunnen benaderen.’ De samenwerking tussen UP en Kenter werpt volgens Maartje zijn vruchten al af. ‘Neem de funnel met monteurs. Die is goed gevuld met meer dan 2.000 leads, van wie er 500 aan het nadenken zijn of Kenter een mogelijk interessante werkgever voor ze is. Maar liefst 350 potentiële kandidaten kunnen nu al daadwerkelijk benaderd worden.’

 
 
bottom of page