De arbeidsmarkt blijft uitdagend, zelfs nu de druk iets is verlicht. Hoe blijf je schaarse talenten aantrekken? Volgens Geert-Jan Waasdorp ligt het antwoord in Recruitment Marketing Automation (RMA). Niet zomaar een tool, maar een filosofie die AI en data combineert om de juiste kandidaten te vinden, te verleiden én te behouden.
De krapte op de arbeidsmarkt is duurzaam, schaarste gaat voorlopig niet weg en werving blijft onverminderd lastig. Slechts een halfjaar geleden deelde Geert-Jan Waasdorp, directeur van het arbeidsmarktdatabedrijf Intelligence Group, deze inzichten. Groot voordeel van iemand met Arbeidsmarkt Intelligence: hij kan haarfijn aangeven wat er in die paar maanden is veranderd. En dat is nogal wat.
Minder krappe arbeidsmarkt
Om te beginnen is de druk op de markt verlicht. ‘De arbeidsmarkt is in de afgelopen periode iets minder krap geworden’, zegt Waasdorp. ‘Dat neemt niet weg dat de krapte nog wel een tijdje zal duren. Maar of die eeuwigdurend is, weet ik niet. Ik geloof dat wij in Nederland ooit wel weer met 1 miljoen werklozen te maken gaan krijgen. Alleen of dat in 2028, 2038 of 2048 is? Geen idee.’
Echt talent blijft schaars
In zijn studietijd heeft Waasdorp geleerd voorzichtig te zijn met harde uitspraken. ‘In de jaren negentig werden er boeken vol geschreven over de nieuwe economie, die nooit meer zou krimpen. We hebben gezien dat het tegendeel waar is, na 9/11 en na de crises van 2008 en 2012. Dat maakt me nu wat huiverig om stellig te zijn over de arbeidsmarkt van de toekomst. We weten het gewoon niet. Vooruit, één ding wil ik wel zeggen: echt talent zal wél schaars blijven.’
Verleiden van latent zoekenden
Juist daarom, omdat talent schaars blijft, gelooft Waasdorp heilig in Recruitment Marketing Automation (RMA). ‘Krapte of niet, RMA is in mijn ogen de recruitmentstrategie van de toekomst. Ik geloof daarin omdat RMA een mooie combinatie is van employer branding, actieve talent acquisition én het ontwikkelen van een talentpool. RMA richt zich op het vinden, volgen en verleiden van schaarse, latent zoekende talenten. Waarbij je in de huidige arbeidsmarkt overigens de actief zoekenden niet moet vergeten, want die groep wordt groter.’
‘Krapte of niet, RMA is in mijn ogen de recruitmentstrategie van de toekomst.’
Wat is RMA wel en niet?
RMA is dus een veelomvattende aanpak voor ieders recruitmentprobleem. ‘Het is echt een filosofie. Een arbeidsintensieve methode. Wellicht niet de goedkoopste, maar wel een waarmee een goede businesscase te maken is. Bovendien: lege stoelen in je organisatie zijn duurder. En recruitmentbureaus ook.’ Volgens Waasdorp leven er nog te veel misverstanden over RMA. Die ruimt hij met liefde uit de weg. ‘RMA is geen tooltje. En ook geen silver bullet voor de korte termijn. Het is geen programmatic advertising, geen mediadistributie, geen social media-posting. Begrijp me goed, dit kunnen allemaal best waardevolle activiteiten zijn en veelal onderdeel van RMA, als kleine puzzelstukjes. Maar RMA is dus veel meer dan dat.’ Waasdorp noemt het begripsinflatie. ‘Helaas is RMA geen beschermde titel. Als dat wel zo zou zijn, dan kunnen 9 van de 10 bureaus wel inpakken die nu met RMA schermen.’
AI exponentieel gegroeid
Zijn punt is duidelijk: RMA is een brede, innovatieve aanpak voor de lange termijn, om schaarse talenten te vinden, verleiden en behouden. En dan zijn we eindelijk aanbeland bij de tweede ontwikkeling van het afgelopen jaar. Niet alleen is de arbeidsmarkt veranderd, maar ook is de rol van AI exponentieel gegroeid. ‘Het is ongelofelijk snel gegaan met de plek van AI binnen recruitment in het algemeen, en binnen RMA in het bijzonder. Begin 2024 werd vooral gepraat over AI, het was nice-to-have, het was theorie. Op zolderkamertjes zaten mensen wat te pielen met prompts. Maar kijk nu: het is realiteit, gemeengoed, het is need-to-have, het zit al verweven in recruitmentprocessen. Om eerlijk te zijn is deze ontwikkeling, de adoptie van AI, veel sneller gegaan dan ik had verwacht.’
‘RMA is geen tooltje. En ook geen silver bullet voor de korte termijn. Het is geen programmatic advertising, geen mediadistributie, geen social media-posting.’
AI maakt RMA nóg waardevoller
Hij besluit met een voorbeeld van hoe AI ook RMA heeft veranderd. ‘Het was altijd al zo mooi hoe je campagnes kon draaien. Dat je bijvoorbeeld op maandagmiddag om 14 uur een bulkmail kon sturen met een bepaalde onderwerpsregel. Omdat je wist dat dat voor je doelgroep het beste tijdstip was en de beste kop. Inmiddels is dit volledig op de leest van het individu geschoeid. Nu kun je namelijk per persoon uit je doelgroep bepalen wat voor hem of haar het beste moment is. En welke kop het beste werkt. Veel hiervan kon met RMA al, maar AI heeft echt de puntjes op de i gezet.’ Dankzij AI is RMA dus nog effectiever dan het al was. ‘Zonder RMA liep je als organisatie al achter de feiten aan. Dat geldt des te meer nu AI RMA heeft versterkt.’
Comments