top of page

Google for jobs volledig live in Nederland – Ben jij ready?


Heb jij er naar uitgekeken? Het is zo ver: Google for jobs is eindelijk officieel live in Nederland. Het is nu voor iedereen mogelijk om het te gebruiken. Eerder dit jaar werd het als test uitgerold maar nu kan je ook echt gebruikmaken van de nieuwe zoekfunctie in Google zoeken. Sinds het begin van de Coronacrisis is het werkloosheidspercentage in Nederland opgelopen en verwacht wordt dat deze over geheel 2020 zal uitkomen op 4,4% (3,4% in 2019). In 2021 kan dit zelfs verder oplopen richting 7%, aldus het Centraal Planbureau. Het aantal mensen dat op zoek gaat naar een nieuwe baan zal hierdoor fors stijgen. Met de nieuwe functie in Google Zoeken kunnen zij snel en gemakkelijk de vacatures vinden die bij ze passen. Bij UP volgen we alles wat gaat om innovatie op de voet. Vacatureplatformen zijn voor onze opdrachtgevers vaak een belangrijke bron van sollicitaties. Om die reden doken we er dieper op in en nemen je mee in de wereld van Google for jobs.


Wanneer je zocht naar een willekeurige vacature van ”accountmanager Amsterdam” in google zag je normaal gesproken de eerste paar vacatures van Indeed. Daaronder zag je nog wat andere vacaturesites terugkomen maar daarmee was het ook wel gezegd. Hoe erg je je best ook deed, bovenaan kwam je haast nooit. Maar dat kan zomaar eens totaal veranderen. Met de livegang van Google for jobs is dit wel mogelijk. We zochten op google naar ”accountmanager Amsterdam”. Dit is wat je nu ziet!


Best een grote verandering. Google for jobs is een hele nieuwe manier van google om vacatures te laten zien. Google gebruikt microdata om vacatures van allerlei bronnen bovenaan Google te tonen. Hierdoor wordt het vooral voor werkzoekenden makkelijker en efficiënter om de juiste vacatures te vinden. Google for Jobs plaatst zelf geen vacatures, deze komen van externe websites. De widget is eigenlijk vergelijkbaar met wanneer je een hotel boekt. Dankzij alle big data die Google heeft weet de zoekmachine precies welke vacatures aansluiten bij jouw wensen. Zo kijkt hij bijvoorbeeld naar werkervaring of voorkeuren maar ook naar de woonplaats van de zoeker. Zo weet je als gebruiker dat je de vacatures te zien krijgt die het beste bij jou aansluiten. Maar wat kun je als bedrijf nu slim doen om die vacatures dan ook in die resultaten te krijgen? Eigenlijk betreft dit een combinatie van techniek en tekst. Officieel zijn er 11 zaken die Google over jouw vacature wil weten waarvan er 8 ‘verplicht’ en met de overige punten maximaliseer je de kans op resultaat. Maak hier slim gebruik van door deze punten altijd uit te vragen aan jouw opdrachtgever zodat je dit direct kunt toepassen. Ook is het belangrijk dat de informatie die je meegeeft als code echt overeenkomt met de informatie die je in de tekst laat zien.

Google adviseert hierin om structureel gebruik te maken van de volgende punten. Je leest er hier meer over.

  1. Publicatiedatum: de eerste datum waarop je de vacature plaatst

  2. Omschrijving: een uitgebreide omschrijving van de vacature met daarbij verantwoordelijkheden, werkzaamheden etc.

  3. Bedrijfsnaam

  4. Locatie ; adres van de locatie waar de kandidaat komt te werken

  5. Functietitel

  6. Einddatum; de datum waarvoor gereageerd moet worden

  7. Salaris; Marktconform of een ”goed salaris” gaat niet. Je kan wel een een ruime indicatie afgeven.

  8. Dienstverband: Fulltime, parttime etc.

Daarnaast is het belangrijk dat je je echt de juiste functienaam kiest. Je kunt naast de functienaam bijvoorbeeld ook de branche of plaatsnaam toevoegen. Je kunt via Google trends in no-time functienamen met elkaar vergelijken. Je kunt dit doen per land of per provincie. Ook is het belangrijk dat je je vacatures echt bijhoudt. Wanneer deze verlopen is kun je hem beter verwijderen. Bij Google for Jobs gelden de ”standaard” SEO regels welke ook voor de zoekmachine zelf gelden. Hierin is het van belang dat je dus zorgvuldig gekozen keywords terug laat komen in de tekst, meta tag en de titel. Ook geldt: hoe langer mensen op jouw pagina blijven, hoe meer je wordt beloond. Wakker dus jouw creativiteit aan en zorg voor een schrijfstijl die aantrekkelijk is. Het oog wilt ook wat: zorg daarom voor een logo die de aandacht trekt. Dit zorgt ervoor dat je meer opvalt. Wil je testen of jouw tekst Google for jobs-proof is? Dat kan hier.

Zal Google for jobs Indeed volledig van zijn troon stoten? We volgen de ontwikkelingen de komende tijd op de voet.

bottom of page