
Traditionele recruitmentmethoden zitten vast in een verouderd patroon van 'zoeken' en 'jagen'. Bedrijven plaatsen vacatures, hopen dat de juiste kandidaten reageren en proberen met snelle wervingscampagnes hun doel te bereiken. Maar in een arbeidsmarkt waar schaarste de boventoon voert, is deze strategie niet meer toereikend. Zoals Wim Davidse treffend aangeeft: “De krapte wordt alleen maar erger.” In plaats van kandidaten te jagen, moeten organisaties leren hoe ze kunnen verleiden en relaties opbouwen. Dit is waar Recruitment Marketing Automation (RMA) het verschil maakt.
Van jagen naar verleiden
Recruitment draait niet langer om het zo snel mogelijk vullen van een vacature. De beste kandidaten zitten vaak niet actief op vacatureplatforms. Ze worden niet gevonden, maar juist verleid door organisaties die hen zien als waardevol potentieel. De overstap van jacht naar verleiding betekent dat je als werkgever moet investeren in een lange-termijnstrategie, gericht op het opbouwen van relaties met talenten. Dit proces begint vaak lang voordat de kandidaat zelfs maar nadenkt over een carrièreswitch.
Kandidaten verleid je door middel van branding, consistente communicatie en een positieve candidate experience. Verleiden betekent dat je als organisatie aantrekkelijk en relevant bent en blijft voor talent, zelfs wanneer ze niet direct op zoek zijn naar een nieuwe baan.
De overstap van jacht naar verleiding betekent dat je als werkgever moet investeren in een lange-termijnstrategie, gericht op het opbouwen van relaties met talenten.
Het antwoord op verouderde methoden
Hier komt Recruitment Marketing Automation (RMA) om de hoek kijken. Met RMA verschuif je de focus van het constant zoeken naar nieuwe kandidaten, naar het opbouwen van een warme talentpool. Dit is een groep potentiële kandidaten die je op de radar hebt, volgt en voedt met relevante content totdat het moment daar is dat ze openstaan voor een nieuwe kans. Deze benadering vergroot de kans op het aantrekken van de juiste mensen aanzienlijk, omdat je inspeelt op hun persoonlijke interesses, behoeften en ambities.
RMA biedt niet alleen een efficiëntere manier om te werven, maar helpt je ook om een sterk employer brand op te bouwen. Kandidaten worden aangetrokken door je visie, waarden en cultuur, waardoor ze niet alleen bij je willen werken vanwege een functie, maar omdat ze zich kunnen identificeren met jouw bedrijf.
Met RMA verschuif je de focus van het constant zoeken naar nieuwe kandidaten, naar het opbouwen van een warme talentpool.
Vinden, volgen en verleiden
In tegenstelling tot traditionele methoden, waarbij de focus ligt op het direct invullen van een vacature, draait het bij RMA om een continu proces van vinden, volgen en verleiden. Dit betekent dat je relaties bouwt met talenten voordat ze zelfs overwegen om van baan te veranderen. Door waardevolle content te delen en actief met hen in contact te blijven, creëer je merkvoorkeur. Wanneer ze dan wél klaar zijn voor een nieuwe uitdaging, ben jij de werkgever waar ze aan denken.
Verleiding door een positieve benadering
Het verleiden van kandidaten gaat verder dan alleen de recruitmentfase. Ook tijdens het onboarden en de dagelijkse werkervaring is het belangrijk dat je kandidaten blijft boeien en waarderen. Een mismatch tussen het werkgeversmerk en de werksfeer kan ervoor zorgen dat je talenten snel weer verliest. De kunst is om authentiek te blijven en een omgeving te bieden waarin je werknemers zich kunnen ontwikkelen en gelukkig voelen.
In deze snel veranderende arbeidsmarkt is het verleiden van talent geen optie meer, maar een noodzaak. Recruitment Marketing Automation biedt de tools en inzichten om deze aanpak succesvol te implementeren en de beste kandidaten aan te trekken door middel van verleiding in plaats van jacht.
Benieuwd hoe jouw organisatie van 'jagen' naar 'verleiden' kan overstappen?
Vraag nu een gratis demo van onze Recruitment Marketing Automation tool aan en ontdek de kracht van verleiden!
Comments