top of page

Succesvol een webinar organiseren met gebruik van marketing automation



De meeste opdrachtgevers van UP hadden het al even omarmd: het organiseren van Webinars. Door Corona zien we wel dat dit in een steltrein vaart wordt ingezet. Een van de grootste veranderingen is dan natuurlijk dat door Corona live bezoekmomenten bijna niet mogelijk zijn. Deze contactmomenten zijn wel nodig om succesvol jouw (sales)business te voeren. Maar dit kan ook online. Bij UP geloven we altijd in een combinatie van online contactmomenten en offline contactmomenten. We zien uiteraard – door de huidige situatie – dat die contactmomenten eigenlijk grotendeels alleen nog maar online plaatsvinden. Hiervoor zijn natuurlijk meerdere middelen in te zetten maar een van de middelen die je hiervoor kunt inzetten is een webinar; een uitstekend middel om leads te genereren. We zien vaker dat het veel energie kost om webinars vol te krijgen, een goed programma uit te werken en te zorgen dat dit technisch ook goed gefaciliteerd kan worden. Maar dit kan echt simpeler. In onderstaand artikel nemen we je mee hoe je succesvol een webinar kunt organiseren met gebruik van Marketing Automation.

Stap 1: Bepaal de doelstelling en jouw doelgroep

Bepaal samen wat de doelstelling is van het webinar. Wil je informeren? Upsellen of cross sellen? Nieuwe klantcontacten genereren of echt iets verkopen tijdens het webinar?

Daarnaast is het belangrijk om te bepalen wie je doelgroep is. Wil je je richten op een specifieke doelgroep? Een webinar voor CEO’s vraagt nu eenmaal iets anders dan een webinar voor marketingmedewerkers. Lezers moeten zich kunnen identificeren met de doelgroep, waardoor ze zich gaan registreren. Pas het webinar aan op je doelgroep.

Stap 2: Bepaal het onderwerp, de content en het verzendmoment

Als je stap 1 hebt bepaald is het noodzaak dat je een onderwerp kiest die jouw doelgroep aanspreekt. Kies 1 duidelijk onderwerp. Wat wil je precies vertellen? Hoe sluit dit aan op wat je jouw prospects te bieden hebt? Het bijwonen van het webinar is niet vanzelfsprekend. Er wordt een tijdsinvestering van jouw deelnemers gevraagd en zij moeten duidelijk de voordelen ervan inzien. Het onderwerp moet worden neergezet als een ‘’must’’ en niet als een ‘’nice to have’’. Je kunt eventueel ook een zoekwoordenonderzoek doen, trendrapporten bekijken of het simpelweg opvragen bij jouw doelgroep. Alleen wanneer zij het onderwerp interessant genoeg vinden zullen zij klikken. Je zou ook kunnen nadenken om externe sprekers in te zetten. Een klant, een spreker of onderzoeker zijn vaak onafhankelijk en worden zo ook ervaren. Je wil vooral wegblijven van verkoop en vooral toevoegen. Een onderwerp dat ervoor zorgt dat jouw prospect zijn werk morgen beter kan doen.

Misschien een open deur: maar denk goed na over het tijdstip dat je het webinar wil organiseren. Houdt hierin rekening met bijvoorbeeld tijdzones, werkdagen, pauzes en tijden waarop mensen vaak meetings hebben.

Stap 3: Bepaal de juiste tooling en test, test, test.

Belangrijk is dat je kiest voor de juiste videoconference tooling die jouw webinar kan faciliteren. En niet alleen de software moet goed zijn, maar ook je camera’s en microfoon moeten kwalitatief goed zijn. Ga voor stabiele en gerenommeerde software. Wij adviseren vaak GoToWebinar omdat zij zich volledig gespecialiseerd hebben in webinars, maar uiteraard biedt Microsoft Teams of Zoom ook uitkomst. Daarnaast is het cruciaal dat je meerdere keren voordat je webinar daadwerkelijk plaatsvindt testen uitvoert. Je kunt bijvoorbeeld ook een generale repetitie doen voor jouw collega’s. Zo weet je hoe jouw verhaal ontvangen wordt en leer je de tooling ook kennen. Hoe werken polls? Hoe schakel je tussen schermen, wie chat er etc.

Stap 4: Bedenk een campagneflow voorafgaand aan het webinar.

Wat we vaak zien is dat mensen nadat het onderwerp bepaald is en de datum geprikt is nog net niet al een post eruit doen of een mail waarin zij het webinar aankondigen. Het is juist belangrijk dat je eerst bedenkt welke contactmomenten je wil hebben met jouw doelgroep tot aan het webinar maar misschien nog wel belangrijker; welke momenten je inricht na het geven van het webinar. Dat is iets wat veel mensen nog vergeten. Want na het webinar begint het eigenlijk pas. Wij adviseren onze opdrachtgevers altijd om te starten met het aanschrijven van de bestaande database middels marketing automation en additoneel de inzet van campagnes. Denk hierbij aan gesponsorde LinkedIn posts, Linkedin en facebook lead ads en een retargeting campagnes.

Voordat je de daadwerkelijke tekst van deze mails bepaald is het belangrijk eerst na te denken over een goede campagneflow. Waarbij je een flow uitdenkt tot aan het webinar en daarna als opvolging t.b.v. lead nurturing. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere uitnodigingen sturen op voorhand. Belangrijk is dat je dan niet iedere keer dezelfde tekst verzendt maar jouw webinar promoot vanuit meerdere invalshoeken. Een onderdeel van jouw flow kan bijvoorbeeld ook een introductie van de sprekers zijn. Ook kun je ervoor kiezen om andere verdiepingscontent te delen i.c.m. een uitnodiging voor het webinar. Zo leg je de focus op een andere manier op jouw webinar maar ligt dit er niet te ‘’dik’’ bovenop.

Belangrijk is om hierin echt rekening te houden met het moment waarop je de uitnodigingen verzendt. Een campagne begint bij voorkeur zo een 4 weken van tevoren en bestaat uit meerdere contactmomenten. Wanneer iemand zich ingeschreven heeft ontvangt hij/zij uiteraard geen nieuwe uitnodigingen meer.

Stap 5: Bedenk een campagneflow ter opvolging van het webinar en volg op.

Nadat het webinar heeft plaatsgevonden begint het pas echt. Het is daarom belangrijk dat je een juiste follow up inricht in jouw campagne. Het vervolg van de campagne moet de contacten verder nurturen voor sales. Als je gebruik maakt van marketing automation is dit vaak te koppelen aan webinar software. Het grote voordeel hiervan is dat je direct op basis van engagement (deelname ja/nee, sessieduur, actief/nonactief) kunt segmenteren en content kunt versturen. Cruciaal is natuurlijk dat je met degene die de leads opvolgt afspraken maakt wat het moment van opvolgen is en wat je er uit wil halen. Op deze manier haal je het grootste succes uit het organiseren van je webinar!

Wil je weten hoe je jouw webinar praktisch kunt vormgeven? Bekijk dan ons webinar: Hoe kom je als recruiter de crisis door.

Bron: webinar.nl

Kommentare


bottom of page